knausgårdmusikk

.

BOK & LYD

I januar i år (2010) leste jeg første bok i romansyklusen til Karl Ove Knausgård. De første drøye 100 sidene var jeg litt reservert i min hengivenhet – jeg syntes ikke den levde opp til forventningene som var blitt skapt gjennom relativt unisone bejublinger i media. Men derfra vokste og vokste den, og jeg synes nå at dette et relativt strålende romanprosjekt, med mange flotte og sterke scener. Sårheten, de tidvis ubehagelige og berørende detaljene, forholdet til faren og broren, renoveringen av huset der faren nettopp døde, skildringen av bestemoren, spenningen mellom hva som huskes og ikke, språket som på sitt beste er tilnærmelsesvis formfullendt.

48 utvalgte låter som du kan høre på! Underveis i boken jeg stadig mer oppmerksom på musikkreferansene, at dette i mange tilfeller er musikk jeg selv i stor grad identifiserer meg med (jeg er også født i ’68), men også noe for meg ukjent som gjorde meg nysgjerrig. Det ble til at jeg først satte opp en liste over de referansene som opptrer*, (som vist nedenfor) men deretter at jeg lagde en egen spilleliste i Spotify med én låt fra hver gruppe/artist (Bowie har fått 2 siden han opptrer ekstra mye) – i den grad de er representert der, noe f.eks Beatles, Lennon og Led Zeppelin ikke er… Låtvalget er gjort ut fra direkte benevnelser i boken, eller en selvvalgt låt ut fra de album som nevnes, eller også har jeg plukket ut et album fra det jeg antar er i nærheten tidsmessig ift. når referansen opptrer i boken. En del av valgene er gjort ut fra låtenes titler eller tekster som jeg synes har passet til ulike sider ved boken.

16 Horsepower
Black Sabbath
Blur Boo Radleys
David Bowie
Deep Purple
Echo & the Bunnymen
Dire Straits
Frankie Goes to Hollywood
Eno Byrne
Green on Red
Iggy Pop
John Lennon
Joy Division
Kafkatrakterne (Bergensband som………………………KOK var med i)
Led Zeppelin
Leftfield
Massive Attack
Mercury Rev
New Order
PiL (altså Public Image Limited)
Paul McCartney
Portishead
R.E.M Roxy Music
 
Santana
Simple Minds
Sonic Youth
Supergrass
Talk Talk
Talking Heads
Teardrop Explodes
The Psychedelic Furs
The Aller Værste
The B-52′s
The Beatles
The Chameleons
The Clash
The Cure
The Doors
The Police
The Specials
The Stranglers
The The
The Waterboys
Tuxedomoon
U2 Ultravox
Velvet Underground
Wall of Voodoo

NB. *Et par kriterier som er anvendt for utvalget: Det skal være musikk som det later til at hovedpersonen har eller har hatt et positiv forhold til, eller som helt eksplisitt nevnes som noe en annen hører på/liker og som det ikke virker som hovedpers. identifiserer seg med. Valgte f.eks å ikke ta med Metallica som bandet til Pål, Vampire, var sterkt influert av. Utelot også Lava og Toto, siden bokens hovedperson uttrykte at disse ga ham negative konnotasjoner (s. 92), farens lp-plater som lå i stua etter en sammenkomst, men jeg valgte f.eks. å ta med det Karl Ove finner av musikk i bilen til Yngve (med unntak av Queen) siden han her nevner at han selv hadde kjøpt den ene – Supergrass.

 

For den som har Spotify: Her er spillelisten!

.
.

(Tidligere publisert på Forfatterbloggen.no)

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

