Låne en genser?

.

Kan Knapt Tro Det Enda Det Er Sant

 – et slags reisebrev? Nei, det er vel mer et lite, vindskeivt postkort…

.

.
Hadde ikke sitti her lenge, paa ei kul kneipe kalt «Erdbeers» ved Rosa Luxemburgplatz da det kommer en halvsnodig men aapen og hyggelig fyr bort til meg og spör om han kan laane genseren min. Jeg mener, !!!!? Why? Wahrom? Fordi han skal möte sin far for aa ta bilde av seg selv og sin far sammen i en fotoboks paa andre siden av plassen utenfor (som mangler navn, den bare ligger der). Han trenger genseren min bare en liten halvtime, han venter aa höre fra sin far hvert öyeblikk, sier han. Om jeg skal noe? Vel, jeg skal jo paa en konsert paa Roter Salon rundt kvartalet strax, men…. Han sier han blir her lenge utover kvelden, hans far er visst DJ her i kveld, han sier han skal ta godt vare paa genseren min saa lenge…. Jeg sier ok, men spör ham hvorfor han skal ta bilde av seg og sin far? Do you want to hear the truth, spör han. Klabert ich vil. Jeg nikker pent. – Jeg skal sende det til en brevvenn i Frankrike, sier han. Jeg har sendt noen bilder för, men det av meg han har faatt er gammelt, saa jeg vil gi ham et nytt. Og min far har han ikke noe bilde av, derfor tenkte jeg aa slaa dette sammen for moroskyld. Men, forteller han videre, saa synes jeg ikke denne jakka og skjorta fungerte saa bra paa bildet. Du kan se her, sier han og trekker opp ei fotoboksremse fra lomma. Og joda, det virker litt mörkt og dystert med de plagga, jeg ser at tanken om min lyse genser har noe for seg…. Paa det ene blidet, nummer tre ovenfra, har han plassert seg langt til höyre i billedruta. – Det var for aa sjekke ut om det ville bli plass til min far, sier han. – Og det blir det, sier jeg og drar av meg genseren. – Fil danke, sier han alvorlig. – Ser deg senere, sier han og bukker. Jeg forlater kneipa, paa vei mot det svenske bandet «Big Johnny Jewel», mens jeg lurer paa om jeg kommer til aa se genseren min igjen. Hvis ikke, ser jeg egentlig kulere ut i denne teskjorta anyway….

Berlin 16.11 klokken 22.30

.
.
(tidligere publisert under min nettside på fellesstedet Forfatterbloggen, november 2008)
.
.
.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

