jazzpoesi

.

I anledning årets jazzfestival på Kongsberg har jeg snekra et jazzdikt

.

JAZZBERG

.
sitter i festivalgata
med Dan Turèll på fanget
leser med øynene, digger med beina
ei messingrekke på scenen
blåser liv i en gammel Coltranelåt
.
jeg liker egentlig ikke jazz
sier dama ved siden av
jeg blar opp på side 46 og parafraserer:
Vær vennlig  mot de som sier at de ikke liker deg
Vær vennlig mot de som sier de ikke liker jazz
.
klokka peker mot ny konsert
Dan og jeg reiser oss
bukker pent til nabodama
kolliderer med lang stake av en fyr
spiller sikkert basket på Kongsberg Pingvins
får meg til å tenke på et par linjer
av Gregory Corso: “Å være beat
er å stå på et gatehjørne
og være sinnsykt høy”
.
finner meg en plass blant de fremste
klapper frem Wayne Shorter
de neste nitti minuttene må jeg la
pennen hvile
fra nå av er det bare
oss to
.

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

