ord som flyr

.

ORD SOM FLYR

Første gangen jeg hørte låta Words med Neil Young trodde jeg han sang birds. Jeg var ikke gamle krabaten, gikk kanskje i 2. eller 3. klasse, vi hadde begynt å lære en del engelske gloser i det provisoriske klasserommet i en ombygd Moelvenbrakke. Om det var det eller at det var min eldre bror som hadde lært meg fellesnavnet for svarttrosten som hoppet rundt på plenen utenfor og la hodet på skakke i håp om å høre en mark åle seg frem blant gressrøttene, kråkene som fløy over huset på vei til og fra søppelfyllingen på andre siden av elva, og kjøttmeisene i neket som alltid sto bundet til furua i hjørnet av hagen vinterstid, vet jeg ikke, men da jeg hørte musikken, stemmen, ordenestrømme ut av den brune, bærbare radioen på kjøkkenet, jeg tror det var mens jeg satt og spiste en brødskive, antagelig med Hapå eller Nugatti, mye mulig det var på kvelden etter at jeg hadde vært på grusløkka som lå mellom de 9 nesten like gamle Husbankhusene, gikk tankene mine til fuglene. “Birds between the lines”. Jeg så for meg svaler som lekte seg med akrobatflyvingen sin og fløy mellom de tre strømlinjene som gikk langs gaten utenfor kjøkken-vinduet. Den velkjente silhuetten mot den blå sommerkveldshimmelen, de raske retningsskiftene. Kanskje radioprogrammet var Hei, jeg husker ikke når på kvelden det pleide å sendes, men jeg husker dette: Mannen som sang“They`re bringing me presents and saying hello”. Jeg skjønte vel ikke betydningen av alt i den linja, men jeg skjønte det siste ordet. Hello! gaula jeg tilbake, og løfta glasset med ripssaft mot kjeften.

…………….(Første gang publisert i pamfletten ………………………………………………………..“It’s all one song” på Det stille  forlaget, 2010)

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

