PUSSIGE SAMMENTREFF

VolksWagenT-skjorte

(en gammel Volkswagen både på gata og t-skjorta, tilfeldigvis i Seilduksgata i Oslo, juni 2010)

..

Jeg har lenge vært fasinert av overraskende sammentreff i hverdagen, som oftest små ting som med til dels korte tidsforskjeller inntreffer eller oppdages.

Denne type hendelser skjer formodentlig de aller fleste i varierende grad, den eneste forskjellen er at jeg har hobbyfisert det hele – ved at jeg noterer disse ned og legger dem ut her. Enten de ( i hvertfall for meg) er virkelig minneverige, eller bare er helt ordinære. Det eneste kriteriet er at det mer eller mindre pussige sammentreffet skjer innenfor cirka 24 timer. En ekstra fordel/bonus er om det finnes vitner til hendelsen.

Antall pr. mars 2014 = 60 stk.

.

..

En sending viet snodige sammentreff på et amerikansk radioprogram :ThisAmericanLife

..

Har du et et lite sammentreff  du husker? Del det gjerne i postkassa nederst på sida her! Stian Johansen er allerede blitt Æresmedlem i Pussige Sammentreff-klubben, med flere knakende gode hendelser!

.
.
.

17 thoughts on “PUSSIGE SAMMENTREFF

  1. flott side, denne med sammentreffene.

    Har noen selv, bl.a. med Angell:

    1)

    i det jeg leste setningen i boka Snapshots av Angell: «Jeg lukker døra igjen bak meg,» så sa min kjære samtidig: Jeg får ikke lukket døra ordentlig.

    2)

    På søndag leste jeg i Dagbladet Magasinet om de to norske skipene som forliste i Stillehavet på 70-tallet, og at det var kun 2 spanjoler som overlevde, at de drev rundt på en flåte i 4 uker før de ble plukka opp av en japansk fiskebåt. Jeg hadde aldri lest om dette før, og i går bynte jeg å lese en annen fortelling av Olav Angell, som viste seg nettopp å handle om den ene av disse to spanjolene.

    3)

    Det var seint på kvelden og jeg tenkte å runde av med å lese i Morgenbladet og Dagsavisen. Leste flere saker i Morgenbladet, den siste var baksidekronikken til Røe Isaksen, som begynner slik:

    Ifølge Mark Twain var det Storbritanias konservative statsminister Benjamin Disraeli som at det finnes tre typer løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk.

    Jeg leste ferdig kronikken, var ferdig med Morgenbladet, og tok opp Dagsavisen, og begynte med Hege Ulsteins side 3-kommentar:

    En lustigkurre har en gang sagt at det finnes tre slags løgn: Løgn, forbannet løgn og statistikk.

  2. Usikker på om dette er et pussig sammentreff, men men:

    Da min kjære løftet på skjorta mi, og strøk kjærlig over magen, så sa hun:

    Nei, dæggern, vi har glemt å melde oss inn på treningssenteret.

    • Hehe,,,,,, 😉 Et fint etter-juleferie-appropos, og kanskje det fører til at dere får noen fine sammentreff i treningsstudioet framover…. ;D

      – inge

  3. jeg var i bokhandelen som vanlig, da en kunde ringte. Hun spurte om vi hadde Asbjørnsen og Moes eventyr i butikken.

    og hva sto jeg med i hånda akkurat da?

  4. Min kollega hørte om tyveriet av Kongens jakke på radioen på vei til jobb i dag. Den jakka med det kjente broderiet, og som de siste årene har stått utstilt på Skimuseet.

    Da hun litt seinere ankom jobben, heiv hun seg som sedvanlig over dagens levering av esker med bøker, og hvilken bok var det som lå øverst i den ene esken?

    Jo, den nylig utgitte boka » Broderiet på Kongens jakke»

    Skål

  5. Fantastisk! Av butikkens 8000 bøker så var det akkurat DEN boka du sto med i hånda! Mat (lunsj?) for sannsynlighetsberegnerne hos StatSentrByrå det der 😉

    Du har nå forøvrig kvalifisert deg til å bli Æresmedlem av Pussig Sammentreff-
    klubben og fått en liten link øverst på sida 😉

  6. leita etter en bok av Jon Gangdal om klatring blant Mammutsalgets 830 bøker, da en kunde kom bort og spurte om vi hadde boka «Jeg tenker nok du skjønner det sjøl» av samme forfatter

  7. dæven. jeg gir opp. Jeg gikk og leita etter Mammut-tittelen «Kristin Lavransdatter», og mens jeg gjorde det hvisket jeg over leppene – kristin, kristin, kristin – i det en person kom opp trappen og ropte KRISTIN; KRISTIN; KRISTIN.

    Som visste seg å være en venninne som befant seg på Nille

  8. kjørte i min nyerverva bilkollektivbil fra Oslo til Skien. På veien passerte jeg retningsstedsskiltet «Helgeland» i Vestfoldskauen. Like etterpå hørte jeg på nrk nyhetene, det var noe greier som hadde skjedd på/i Helgeland (Vestlandet). Da nyhetene var ferdig starta radioprogrammet «Helgeland».

  9. denne er skummel:

    fattern satt i en stol, jeg lå henslengt i sofaen, nevøen min på 8 satt med dataen ved spisebordet.

    «jeg setter på en sang med «kallenavnet til XX», sa nevøen. I det samme sa jeg til fattern: «jeg så at «det virkelige navnet til xx» skal gi ut bok til høsten.

    Jeg sverger: Jeg ante ikke at «xx» hadde et kallenavn, langt mindre hva det var, og jeg ante heller ikke at han lagde sanger, som attpåtil lå ute på youtube.

  10. Stadige sammentreff. Denne er fra 11. nov 2012. Jeg tenkte sette på en vinyl. På spilleren lå allerede Jonathan Wilsons album Gentle Spirit og venta. Skal jeg høre på den, tenkte jeg, eller skal jeg sette på noe annet. Jeg trøkka inn powerknappen på forsterkeren. Den sto på radio, ikke på vinyl. På radioen ble det sagt at Morten Strøksnes var dagens gjeste-dj, det ble satt over til ham, og han sa: Neste låt er fra Jonathan Wilsons Gentle Spirit.

    Det bør legges til at nevnte artist er svært ukjent, og har antagelig solgt rundt 200 skiver i Norge.

    • Heisan, mann. Hyggelig å «se» deg her igjen. Og på toppen av det hele med en innertier av et sammentreff. Skal om kort tid nevne dette lengre opp her, til almenn fornøyelse!

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

