Tjaaa….

.

Atelié Østerveien 4

.

Kort tid etter at jeg kom til Oslo på 90-tallet, tok jeg et kveldskurs i frihåndstegning ved Oslo Tegne-og Malerskole i Gamlebyen. Vel, jeg gjorde merkbare framskritt, det skal jo ikke så mye til når ferdighetene, som for de aller fleste, fortsatt lå på barneskolenivå. Men det var først da jeg i en periode bodde i Drammen rundt 2001/2002 at jeg omsatte ønsker i praktsis. Jeg kjøpte inn noe basisutstyr, fulgte et malerkurs i Åsgårdstrand – og fikk vann på mølla.

Jeg kjøpte mer utstyr og leide meg til overmål et slags ateliér et par lange penselkast unna der jeg bodde.  Jeg eksperimenterete meg gjennom teknikker og utstyr jeg komm over som kunne tenkes å fungere. Ikke at jeg følte jeg var noe god, på ingen måte, men jeg syntes det var knakende moro. Der holdt jeg på fra etter frokost og langt utover dagen, som regel med radioen i fjerdegir, tror f.eks. at jeg fikk med meg nesten alle Are og Odin på P3 i en 6 måneders periode.

Produksjonen var høy, og det kuliminerte med at jeg våren 2003 kuppet et butikklokale som nettopp var blitt tomt i sentrum av Drammen. For en overkommelig sum for 3 uker, og med frie tøyler til å male & spikre, etablerte jeg  <<GALLERI MIDLERTIDIG>> og hang opp de aller fleste bildene. Jeg holdt vernissaje og greier. Det var en artig og halvsurrealistisk opplevelse, og forundringen var egentlig størst når det kom innom vilt fremmede folk og kjøpte noe!

Tilbake i Oslo fulgte jeg opp med å skulle følge et kurs ved Mosebekk-skolen på Ensjø, men jeg fikk ikke foten og sluttet. Leide heller et lite krypinn i et kontorbygg i Brugata, men mista etterhvert piffen og flyttet ut derfra. Senere har jeg sittet litt i kolonihagen på Carl-Berner og puslet litt, på større lerret enn jeg har gjort før. Arbeidet går derimot i rykk og napp, mest i napp, egentlig…

.

.

Nyinnlagt bilde, mars 2012:

.

.

.

.

.

..

[verdens høyeste dyr]

.

.

.

.

.

.

Og her, cirka 1/3 av de bildene jeg har lagd:

.

This slideshow requires JavaScript.

.

 .

.

.

 

4 thoughts on “Tjaaa….

    • Så hyggelig å høre, Anita! Det varmer et nyttårshjerte ;))
      Og jau – har litt lyst til å finne fram pensler og tuber og lerret igjen. Drikke terpentin og fekte med høyre og venstre nå utover vinteren ;D

  1. Deler denne kommentaren! Spennende og morsomme malerier, innimellom ser jeg litt Ludvig Eikaas i dette! Og det er et kompliment av dimensjoner. Synes jeg i alle fall 🙂
    Hilsen Johan Reinsli

    • Hei, Johan Reinsli.
      Det var en svært hyggelig og oppmuntrende tilbakemelding! Å bli sammenligna med selveste Eikaas er ikke hverdagskost, hehe… Får bruke det som inspirasjon på veien videre 😉 Takk for at du var innom og la igjen dette fine sporet!

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

