PS1

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

.

(Dette er det sammentreffet som gjør at jeg starter å interessere meg for «fenomenet». Sånn sett er det, for meg, selv Ur-sammentreffet…)

..

.

LITEN BILTUR, 1997

.

Jeg hadde kjørt hele veien fra Svelvik til Skien. Først hadde jeg hørt på den halvtimes novellen «Ariel» av Göran Tunström. Deretter fortsatte den fantastisk flotte novellen «Liten salongmusikk, 1943». Den tok meg gjennom svinger langs Skrim. Den gled inn i meg over slettene ved Svarstad. Over heia til Siljan laget den stadig nuppete hud på bena mine.Ragnhild Hilt leser rørende godt; gir en forsterket stemning til pianoelevene og til jøden Hr. Kopferstick. Jeg merker ikke at jeg nærmer meg parkerings-plassen utenfor Gamlegrensa hos min far idet fortellingen går mot slutten. Samlingen til konsert hos ekteparet Koch er så sterk at den river i meg. Først elevene, med hvert sitt lille stykke, med bonden Anton til slutt. Deretter

avslutningen med firstemt Brahms av Elin Berg og Hr. Kopferstick sammen – så fortrylllende vakkert beskrevet at hårene på hele kroppen reiser seg nå. Jeg svinger inn på parkeringsplassen. Hr. Kopferstick har reist seg fra flygelet, og fra vestlommen tar han frem en ring. Beveget vil han i alles nærvær bekjentgjøre sin forlovelse med Elin Berg, fordi det var hun som hadde kommet inn i hans liv som nøkkelen til den verden som så lenge hadde vært stengt for ham. Jeg setter bilen i revers. Sønnen i huset forteller at Elin og Harry fortsatte å by på den musikk som tilslutt fikk bombene til å tie og sirenene til å stilne. I samme øyeblikk står bilen parkert, og jeg slår av motoren. En forunderlig nær stillhet brer seg om meg.

.

Skien, 25. juni 1997

.

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

