ps2

.

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

..

ØYENSTIKKERE

.

Det er tirsdag kveld 29. juli, godt under 1000 dager igjen til år 2000. Ola Holen og jeg sitter i hver vår sofa i min lånte ressidens ute ved Drammensfjorden. Da kommer han tilfeldigvis til å nevne, som et appropos til

fiskeagn, at han her om dagen fant en klin dau men svært velbevart øyenstikker i frontgrillen på bilen.Kanskje den kunne egne seg som agn? Jeg reiser meg, går bort til det store speisestubordet som nå er omgjort til litterært rotebord og plukker frem en fersk utskrift. Jeg rekker det til ham mens jeg forteller at dette er en kladd jeg skrev for to dager siden, ved et lite tjern en times gange fra hytta:

Stråler fra formiddagssola smyger seg mellom tette grangrener og napper litt i vannflate i hist og her, og det plysterer nysgjerrig i en kjøttmeis like ved. Lent bakover på en smal benk av bjørkepinner ligger en naturnytende person og drikker kaffe. To øyentsikkere sveiper over det lille tjernet på Vassåsen, og mens minuttene der ute et sted jager oss rundt i ring, lager stillheten her små krusninger på vannflata.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

