ps3

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

.

.

PÅ HØYDEN

.

Datoen var 29/9-98 og jeg satte meg til på Cafe Mylos helt nord i landsbyen Οία (pronounced [ˈi.a]) på Santorini. Kafeen ligger øverst av husrekkene i lavasteinskråningene. Jeg fikk en kopp gresk kaffe og tok frem en nylig påbegynt bok – «Hjertehvitt» Inghill Johansen. Bare tittelen, tenker jeg nå, var jo som skapt for de greske øyomgivelser der det blendende hvite gjør tilværelsen, ja hele ens stemning pitoresk. Nåvel, altså, jeg satt der ved det lille, rundt steinbordet og skuet utover mot øya Thirassia og alt det blå havet, slo opp i boken for å fortsette der jeg hadde sluttet på stranda litt tidligere – ved post-itlappen på side 15. Tredje setning lød: «Huset ligger på høyden». Jeg sluttet å lese, lukket boken, drakk resten av kaffen og bestilte et glass en ouzo.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

