ps4

.

Tilbake tilHovedsiden for Pussige sammentreff.

.

ØYENBRYN

.

Lørdag 20. mars 1999 nærmer jeg meg slutten av boken «Hvis en reisende en vinternatt» av Italo Calvino. I kapitlet «Rundt en tom grav» beretter Nacho Zamora om sitt besøk i en liten indianerlandsby under jakten på sin ukjente mor, etter avnvisning fra sin far på hans dødsleie. I landsbyen blir han først henvist til Anacleta Higueras og hennes unge datter Amaranta.

Anacleta vil ikke vedkjenne seg slektskapet, men Nacho mener å kjenne igjen sine egne trekk i datterens ansikt. For å prøve å presse frem en reaksjon hos moren, og dermed få et sterkt indisium på at dette er Nachos mor, begynner han å legge an på Amaranta. Det gjør han ved å komme helt inntil henne og ta for seg likhetene i deres ansikter:

– Vi har de samme øynene, sier jeg til Amaranta, da jeg når henne igjen blant sekkene i det andre gårdsrommet.

– Nei, mine er større, sier hun.

– Det er bare å måle dem, det. Og jeg legger mitt ansikt inntil hennes ansikt slik at øyebrynsbuene føyes sammen, deretter, ved å presse mitt ene øyebryn mot hennes, vrir jeg ansiktet slik at det er tinningene og kinnene og kinnbeina som møtes. – Der kan du se, øyekrokene våre ender på samme sted.

(på side 208, av ialt 236 sider i min utgave)

Dagen etter, søndag 21. mars, tar jeg til på Ann Kavlis nyeste bok – «Alt er som det skal være». Det er en liten bok, små tekster med tilsnitt av både poesi og prosa, med episk bevegelse. I sentrum står, foruten jeg-personen, søsteren hennes, en due og en oboist.

Litt over midtveis, på side 67 begynner jeg å lese:

Etterpå går vi ut i bakgården og set oss på ein benk. Den har smijernsbeina godt planta i svart asfalt.

– Kva ønskjer du no? spør dua.

Eg strekker beina framfor meg.

– Eg vil måle eit augnebryn, seier eg.

.

 

..

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

