.

URBANE GJENSPEILINGER

.

An Doan Nguyen

Galleri A, frem til 7. november 2010

.

Galleriet omtaler disse bildene som «hypotetiske katastrofeavbildninger«, noe jeg i beste fall finner innsnevrende. Jeg for min del får overhode ikke slike nærmest tabloide overskriftsassosiasjoner. Joda, det er gjennomgående brytninger i bildene her som åpengbart gir inntrykk av mye vann, og dermed stor oversvømmelse. Men. Blikkets ståsted i bildet befinner så og si i dette vannet, men at man ser inn i helt vanlig fungerende gate med bilder, trikk etc. gjør at dette blir en langt mer poetsik, underliggjørende effekt enn at tanken styres i retning av katastrofe. I bildet ovenfor, «Vogts gate», kommer trikken vittelig kjørende, subsidiert står stille men i gang, det er liv i bildet, der noe by-i-øs-pøs-sett-gjennom-ei-frontrute-hvor-vindusviskerne-ikke-står-på-og-kumlokket-i-gata-har-tettet-seg-stemning. Og her er galleriets omtale mer på sporet: «Med sine duse storformats oljemalerier søker han det vakre i melankolien»

.

.

.

.

.

.

..

«Thorvald Meyersgate»

Dette er bilder som appelerer både til intellektet og følelsen og slik sett trekker meg nærmere. Slik følelsen av uro og fasinasjon virker på meg når de opptrer samtidig. Jeg gleder meg til å følge denne kunstneren videre.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

