Notisbokjubileum

 

Internett, 20. oktober 2010:

JUBILEUM – 80 BØKER!

2010 har vist seg å bli et jubelår, med gifting 17. mai og debutbok 25. juni. Nå har jeg i tillegg, så og si i skrivende stund, fyllt opp min notisbok nummer 80. Det har vært 80 fine, kjære og gode bøker som har fulgt meg som små hverdagshjerter siden jeg begynte i 1993.

Formatet var lenge slik som øverst på bildet – A6, men er har mer og mer gått over til A5. Kun èn bok er tapt – under en ferjetur fra København i 2006

Gjennomsnittlig antall sider pr. bok: 200 = 16.000 sider
Gjennomsnittlig 75 ord pr. side = totalt 1,2 millioner ord
= ca. 425 tegn pr. side, altså 6 millioner, 800 000 tegn.

I forhold til antall produserte ord, vendinger, strofer, avsnitt og kapitler som jeg samlet sett har knota ned, slitt for, herja med, grått over, jubla for, så utgjør nok ikke disse bøkene noen kvantitativ stor mengde, men som åsted for nye, kule ideer, og forløsninger av tekster som har havna med nesa fast i en stubbe, så har disse notisbøkene vært uunværlige. De har også vært en arena for selvrefleksjon og selvmedlidenhet når motgang og deppings har satt kloa i brystkassa, men også fulle av optimisme når jeg har følt meg høy og mørk. På mange måter tror jeg innholdet i disse danner et slags tverrsnitt av meg siden 1993; gode litterære ideer, mange helt rævva forsøk, mine opp-og nedturer, nyktre, rasjonelle luner, men også desperate og kaotiske faser like mye som forelskelser og troen på at det kanskje blir bra en dag. 2010 er en sånn dag.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

