ps5

Tilbake tilHovedsiden for Pussige sammentreff.

.

.

STENDHALS SYNDROM

.

Jeg hadde ikke lest i Skårderuds Uro-bok på en lang stund. Sommer, sol og forelskelse hadde gjort at sidene 252/253 fortsatt lå oppslått på nattbordet.

Men så, torsdag ettermiddag 19/8-99 legger jeg meg i sengen, drevet av lysten til å flyte videre i dette spennende univers. Det var tidelig i avdelingen hvor fokusen er viet melankolien, den tradisjonelt kreative, den av medisinen sykliggjorte,Giacomettis skulpturer, Julia Kristeva. Så kom jeg til en ny hovedoverskrift: «Stendhals syndrom». UroJeg rakk å lese meg frem til side 268, gjennom Skårderuds vandring rundt blant Firenzes utallige kunstskatter  og besøk av psykiateren Megherini som hadde forsket på årsaksforholdene rundt at 106 turister over en tiårsperiode hadde blitt innlagt på psykiatrisk sykhus etter besøk i ulike Firenze-museer. Fenomenet et blitt kalt «Stendhal-syndromet» fordi han under sitt besøk av Santa Croce-kirken i 1817 beskrev sin voldsomme svimmelhet i møtet med de storslagne freskekunstverkene.

Dagen etter, fredag 20/8, sitter jeg på «Cafe π» i Kongsberg, etter å ha gjort et kjempevarp av et bokkjøp: 18 store, midit-i-blinken-bøker for 180 (!) kroner.

Jeg leser siste dal av Paal-Helge Haugens bok «Det overvintra lyset» og tar etterpå fatt på «Til de dyrebare døde» av Durs Grünbein. I den syvende teksten står det, i tredje strofe:

Først noen dager senere ble diagnosen stilt. En bulletin
nevnte sammenbrudd i blodomløpet grunnet kultursjokk.
Som andre av heteslag, ble mannen fra Japan slått ut
av det sjeldne Stendhal-syndromet, i tredje grad, som følge
av altfor mange Eifeltårn, Peterskirker, Pradoer…

.

 

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

