Stang ut

.

onsdag 8/12-10De vrengte ansikter og ristede hoders kamp.

UK Championship er den av turneringene etter VM som rangeres høyest blant koldens beste snookerspillere. Nivået pleier å være høyt og vakkert. En fryd for sjel og øye. Jeg er en svoren snookerseer som kan sitte foran tvboksen til øyene er grønne som filten. Jeg har sett mange både gode og spennende kamper de siste 7-8 årene. Noen kjedelige har det også vært, jeg har for eksempel sluttet å se kamper hvor Ebdon spiller. Makan til kjedelig fyr å se spille er neppe å oppdrive. Jeg har flere spiller jeg liker godt, blant dem er Mark Williams, ranka som nummer 4 i verden for øyeblikket, og to ganger verdensmester, med et deilig reportoar av støt, og ofte et lurt smil på lur. Men i dag ble det en kamp som muligens kan gå inn i historien som en kamp hvor kulene ikke ville i hullene. Hverken for han eller motstander Stephen Hendry – sirkuset mest merriterte spiller med hele 7 VM-titler. Antall grove feilstøt, uheldigheter og elleville grisinger må ha sprengt de fleste statistikker. Tidvis tror jeg at selv jeg hadde klart å putta kuler som disse presterte å bomme. Jeg tok meg flere ganger i å humre halvhøyt. Og ikke av hån, men av medynk. Vel vitende om millioner av tilskuere sitter og følger med hva du driver med, må føles helt uutholdelig i en sånn situasjon. Da de hadde spilt 13 av 17 partier var den høyeste serien Williams hadde klart å skrape sammen 45. Førti fem. Ikke en “half sentiury”-break en gang. Hendry topper all time-lista med cirka 750 hundrebreak. Makan. Ikke rart i at grimasene satt løst hos disse to stjernene. Williams vant til slutt 9-6 og ble klar for kvartfinale mot året skrell, den 64. ranka Mark Joyce.

 .

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

