.

Å penetrere barrierer

– en etteranmeldelse

.

.

Natten om ettermiddagen (1995/2003)
av Caroline Lamarche
91 sider, Spartacus

. .

En ung kvinnelig jeg-forteller fra et borgelig hjem som delvis er i et forhold, men som drømer om en mer hardhendt og dominerende tilnærming til sin sexualitet. Hun svarer på en kontaktannonse som tilbyr dette. Hun møter en middelaldrende, litt stakkarslige fyr, og til tross for at det første møtet ikke lever opp til hennes forestillinger, gjentar de møtene, og etterhvert settes det noe i gang både hos han og henne, særlig hennes forhold til omverden.

.

«Når vi går ut av det røde huset, følger smeden oss fortsatt med øynene. Jeg senker ikke lenger blikket. Når vi går ut av det røde huset, bærer jeg nytelsen min som en svanger fkinne bærer sin gravide mage, og jeg forventer at man hilser meg med ærbødighet»

..

Dette er en sterk og rå bok, men ført, for ikke å si forført, i et tivis så mykt og poetisk språk, hvor det oppstår flott kontraster; fra nyfødte kattuneger til harde slag med belte mot naken hud, fra sin kjære bestemovr Margots død til ekkel sæd i munnen. Tilsammen blir dette en høyst leseverdig opplevelse, og som i tillegg flere ganger underveis i den ganske korte romanen tupper til meg rett i selvrefleksjonen.

..

Lamarche har på samme tid en distanse til seg selv som forteller og det som skjer, episodene og detaljbeskrivelsene er nøkterne og nesten kliniske. Midt inni dette et sted, mest i underteksten, lurer også en dirrende identitetsproblematikk.

.

Og: Jeg kan ikke frostå annet enn at oversetter Eva Thue Vold her har gjor en usedvanlig god jobb.

.

.

Sjekk ut andre anmeldelser

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

