ps9

.

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

SUR MELK OG TORDENVÆR

.

Tirsdag kveld 21. august 2001 setter jeg meg ned med nyeste utgave av Illustrert Vitenskap. På side 10 står følgende overskrift, som spørsmål til redaksjonen: Hvorfor blir melken sur i tordenvær?

Jeg leser svaret, og det slår meg at dette er noe jeg aldri har hørt om.

Morgenen etter slår jeg til en forandring på radioen mens jeg spiser frokost. Det er Nitimen, og plutselig snakker programlederen om at mange folk har ringt inn i forbindelse en sak de tok opp tidligere i sendingen – om årsakene til hvorfor melken blir sur i tordenvær…! Èn mener det har med ozon å gjøre, en annen trykkfallet…

(For å sjekke om det kunne være en kobling her – altså at redaksjonen, som meg, hadde sett samme lille notis i Ill.Vitenskap som meg og på det grunnlaget laget en reportasje, ringte jeg noen dager senere til programleder Inger Beate. Hun henviste meg videre til Olav Vik Slettå i redaksjonen. Han kunne hyggelig opplyse at det var på bakgrunn av et oppslag på internettutgaven av en avis i Østfold. Etter kraftig tordenvær hadde meieriet i Østfold blitt nedringt av folk som lurte på om det var noe galt med melka siden den var sur selv om datoen ikke var gått ut. Siden Tine ikke hadde annen forklaring enn at dette var noe de “hadde erfaring med kunne skje i forbindelse med tordenvær”, tok Nitimen opp tråden for å finne mer ut av det.)

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

