supplement

.

Små kommentarer til noen av bøkene jeg leste i 2010:

.

.

Shantaram av Gregory Davis Robert (2008)

Høy grad av sanslighet og troverdighet. En pageturner med litterære og dypere kvaliteter, bl.a. selvrefleksjoner og jevnt over fravær av opphøyelse av egne kvaliteter hos hovedpersonen. Fine person-og miljøskildringer. Tidvis origianale fraser/vendinger/metaforer. Også svakheter,  at det av og til blir litt uttværende, samt at det i intime kjærlighetsscener bikker litt over i klisjeer og bollywodsk rosa. Alt i alt en minneverdig bok!

.

.

Kommandolinjer av Vidar Sundstøl (2005).

Relativt solid debutbok. Har gått på F.studiet i Bø, fikk Rivertonprisen 09.  Åpenbart språklig og litterært kompetent. Og flere av tekstene holder god kvalitet og er interssante. Men av en eller annen grunn hadde jevnt over uvanlige problemer med å konsentrere meg under lesningen. Stadig tok jeg meg i å ha forlatt fokuset på teksten foran meg til fordel for alt mulig annet (og det var ikke assosiasjoner som følge av det som sto der). Dessuten synes jeg ikke tekstbrokkene har sterke nok forbindelseslinjer til å kalles roman, ei heller punktroman. På sitt beste er boken dystersterk, lavmeltpoetisk, og innehar brukbart med undertekst.

.

.

Evighetsarbeid av Dan Aleksander Andersen (2010)

En uvanlig moden debut. Det er åpenbart ført i pennen av en belest person, og da er ikke belest men negativt, som det i visse sammenhenger kan være når dette trer for prangende frem. Andersen klarer tvert i mot å jevnt over på overbevisende måte forene koblinger til elementer fra gresk mytologi med en tilstedeværelse her og nå. Diktenes jeg og du kan like gjerne være et kjærlighetspar som det kan være et forhold mellom det skrivende jeg og f.eks. Sisyfos eller Promethevs. Det er en styrke. Særlig vil jeg trekke frem dette: åpningsdiktet, «Umake par» side 30, samt suiten «Kroppens alfabet».

..

.

Byens liv av Donald Barthelme (1978)

Merkelige tekster. Absurde, ironiske. De beste er fascinerende, men en del også litt maniert/tenkte for dettets skyld. Eller kanskje de bare ikke fanget meg akkurat da….

.

.

King Chief of the World av Thomas Aune.

Rett før jul utkom det en artig liten trykksak på Det stille forlaget. Den heter og er skrevet at den ene halvdelen av FK Fotball på P3 – Thomas Aune. Det er på sett og vis en slags dagbok fra sitt opphold under VM i fotball i Sør-Afrika, med en rekke underfundige hendelser og observasjoner, av og til om fotball men vel så ofte om dagligdagse forhold utenfor stadioene, fortalt med lun humor og glimt i øyet. Anbefales!

Her er et par sitater:

“I Swaziland fikk nyfødte navn som Offside, Referee, Coach og Park And Ride.”

Nord-Koreas trener “Kim Jong-Hun nektet å svare på spørsmål som inneholder ordet Nord-Korea. Da ligger det nemlig implisitt at det finnes et Sør-Korea.”


.

.


Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

