ps14

.

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

BLIKK og BLEKK

At jeg tar med denne som strengt tatt ikke er et 100% sammentreff, er den svært nære bokstavkombinasjonen i to ord som i seg selv ikke forekommer svært hyppig. Og det skal dertil nevnes at sistnevnte ord, altså blekk, i min opprinnelige dialekt fra Midt-Telemark også blir brukt om det det første – altså blikk. Man sier faktisk ´blekkenslager` istedenfor blikkenslager….

Tirsdag 30/4-02 blar jeg i gårsdagens Dagblad mens jeg er på jobb på Norsk Gallup. Side 56 inneholder tre bokanmeldelser og jeg river dem ut. Overskriften på den øverste er “Om å bo i blikkhus”, og oppsummeringen av artikkelen i faktaboksen er: “Fornøyelig fortelling om blikkhus og generell menneskelig dårskap”.

En drøy time senere leser jeg videre fra s. 59 i Robert Pingets bok “Herr Drømme”. Øverst på s.62 står det så: “hun befaler ham å ta hendene ut av lommene, å klippe neglene og truer med å kaste blekkhuset i fjeset på ham.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

