ps15

.

Tilbake til: Hovedsiden for Pussige sammentreff.

….

.

 Jupiter, Augenio Montale og Galningen i Sevilla

Søndag 13/10-02 befinner jeg meg på Homborsund fyr og tar jeg fatt på 2. bok av don Quijote. På side 473, mot slutten av analogiefortellingen som barbereren forteller til dQ om galningen fra Sevilla som hevdet han var blitt kvitt galskapet, men ble avslørt av en av de andre innesprredde rett før løslatelsen. Denne andre innsatte sier bl.a. «Jeg sverger ved Jupiter, hvis majestet jeg representerer her på jorda (…) Vet du ikke, du vesle vettløse lisensiat, at jeg kan urføre alt, da jeg som sagt er Den tordnende Jupiter og holder lynstrålen i mine hender»

Senere samme dag setter jeg meg til med siste halvdel av diktsamlingen Annerledes med dikt i utvalg av Augenio Montale. I diktet Joviana på side 49 står det følgende:

Det skrives milliarder av dikt på jorda,

men på Jupiter er det annerledes.

Ikke et eneste.

 .

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

