april/11

.

april 2011:

DR. MUNKS POPLEKSIKON  – en smakebit

..

Forfatteren Ragnar Hovland kom for et par år siden med en fin bok han kalte «Dr. Munks popleksikon». En deilig slentring gjennom hans egne musikalske preferanser og bibliotek. Siden nyttår har jeg hørt dr-munks-popleksikongjennom mange av hans anbefalinger, og sakte bygget opp en egen Ragnar Hovland Spilleliste. Jeg kan jo ikke legge ut hele her, boken har flere hundre gode referanser, og bruttospillelista mi er på 90 låter. Å gjøre et utvalg av dette igjen, føles nesten umulig, men jeg er jo heldigvis en subjektiv diktator… På sett og vis blir det som å legge stetoskopet inntil boka og lytte litt til det som står i løpet av den neste timen.

«Og sjølv om eg veit at Dusty Springfield er død, så sluttar eg visst aldri heilt å håpe på at ho ein dag skal kome tilbake» er, i sterk konkurranse med mange andre, det utsagnet jeg finner som den sterkeste kjærligheterklæringen. Jeg velger derfor å åpne og avslutte spillelista med nettopp Dusty.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

