HEISEKRANkonjunkturer

.

Slik begynner en bok jeg holder på å lese:

Samboærn min heiter Anniken og nå for tida likær ho buddhafigurer og heisekraner spesielt godt. Ekstra glad blir ho når ho oppdagær at ei heisekran er i ferd med å bli montert eller demontert. Da kan ho få litt av den saligheten som buddhaen som sitter oppå teven har. Det betyr fullkommen balanse og likevekt, sier ho. Ja, det e nok nøye utregna, sier eg og ser ut av vinduet. Nei, eg meiner den nye buddhaen, sier ho og klappær den bollekinna trefiguren på hue og fyller husværet kåns med den runde, mjuke lattern sin som gjør at eg blir ekstra glad for at me bor så trangt. 

Heisekraner er ikke bare vakre og poetiske, de har også vist seg å være noen konjunkturfølsomme skapninger. Fra balkongen i fjerde etasje som vender østover, med brukbar utsikt fra Postgirobygget til Korsvoll, kunne jeg i tida rundt 2005-2008 telle pluss minus 17 heisekraner til enhver tid. Så begynte én etter én å skygge banen, i løpet av den ene nattens mulm og mørke etter den andre virket det som om de demonterte seg selv og krøp under nærmeste presenning. For utover i 2009 og langt inn i 2010 var det jevnlig færre enn 6 kraner å se. Jeg fant ut at jeg måtte skaffe meg tv og aviser for å se om det kunne stå noen forklaringer på fenomenet der. Og det gjorde det forsåvidt – det viste seg å være en global finanskrise. Og nå er den visst godt og vel over, i hvertfall på våre kanter. Og hvor mange heisekraner ser jeg nå? 21 gule, én hvit og rød, og én grønn.

Her fra diktet [ringnes park skyline] fra en lovprist diktsamling som kom ut i 2010:

.
seks kirkespir, fjorten gule heisekraner
.
en arm svinger
……sementblander
………….forskalinger
……….former
……enda en park
som ikke er en park
.
.
.

4 kommentarer om “HEISEKRANkonjunkturer

  1. Vel, det kommer an på om du synes det er godt eller ikke 😉 Er det ikke godt, er det antagelig Anne Karin Elstad eller noe. Er det derimot ganske bra eller bedre, kan det hende det er Inge Haugane. Og i så fall er kanskje BOK å tøye det begrepet en smule langt… «Pågående manus med ringpermstivt omslag» er nok mer i samsvar med virkeligheten. Men hvem bryr seg om virkeligheten? Den er det jo bare synd på, for å sitere forfatter Bjynjulv Raaen.

  2. Såpæss. Det var hyggelig å høre!
    Er definitivt noe å ta med meg videre i jobbinga med den boka….eh….det manuset 😉

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

