et haikudikt BLIR TIL

.

I den lille, fine boken «Jaguar i byen» som kom ut på Det stille forlaget i 2010, samt i juninummeret av det svenske tidsskriftet HAIKU, ble det trykket følgende haikudikt og dets tilblivelse:

..

 ...

….

ET DIKT BLIR TIL

Her er en slags kortversjon av hvordan et dikt blir til, med noen enkle kommentarer fra min side underveis. Dette er mitt haikudikt nummer 243, som sto ferdig i 2007, og selv om jeg synes at den siste versjonen er den beste har tidligere erfaringer vist meg at slike følelser, eller beslutninger, ikke alltid blir stående. Og andre vil kanskje finne noen av de øvrige utkastene vel sa interessante.

 .

A

 .

Et vindskeivt hus

Stearinlysets flamme

som blafrer i trekken

 .

Ikke ille, men litt distansert. ET er unodvendig, det samme er SOM. Og kanskje litt too much med VINDskeiv og TREKK …

.

B

I det gamle huset

Stearinlysflammen

blafrer i trekken

.

Litt bedre, men fortsatt litt distansert og generalisert i.o.m. formuleringen «I det». Og kanskje det bør vare litt mer enn trekk i huset?

.

C

Lysflammen blafrer

i dette gamle huset

Høststormen

.

Bedre. Far frem at det er her INNE i huset man er. Men det er noe uforløst over den, at de to første blir en gate som løses i sistelinja.

.

D

Mørkt i rommet

Den har nådd helt inn hit

Høststormen

.

Liker denne, men virker antagelig mer som om strømmen har gatt. Det er jo greit nok, men jeg ville vel egentlig ha med spillet mellom de to elementene vind og ild? Dessuten blir kanskje storm litt vel mye nar jeg tenker meg om …

 .

E

Hostvind utenfor

I dette gamle huset

blafrer lysflammen

 .

Her er jeg ved noe, men foler at det fremstår som to parallelle fenomener som påvirker: At DER UTE holder vinden på, men HER INNE er det noe annet som pavirker flammens uro. Er jeg fornøyd med denne mulige dobbeltheten?

.

F

I dette gamle huset

når hostvinden helt frem

til lysflammen

Forelopig siste versjon. Synes bevegelsen sitter bedre nå. Også spillet mellom vinden og flammen, og at tida har taret pa det menneskeskapte huset og gjor at de to elementene «nærmer seg hverandre».

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

