Glass

.

GAMLE ELELR NYE GLASS?

.

En evig diskusjon dette. Funker øllen best i helt nye glass, eller i gamle, slitte og småripete?

Vel, for å avslutte den én gang for alle: Har man å gjøre med fyldige, aromatiske, gjerne mørke øl som ikke bør serveres for kalde, så er det kun nye og godt designa glass som gjelder.  Er vi derimot over på lette, kommersielle utelivsøl som det konsumeres mye av, f.eks. Ringnes, Frydenlund osv. osv, bør man lytte til kjentfolk. Og da kan jeg ta et nylig eksempel fra Den Glade Munk i sentrum av Oslo:

Frydenlund-glass

Motiv: Frydenlunds øl, juleøl, glass, hånd
Datering: 1959 (juli)
Bildenummer: OB.R09840a

Jeg spurte selv eksplisitt om et slitt glass (Frydenlund).

 – Å, du er en av dem, sa den gode damen fra Eritra (venninne av hun som forøvrig driver ……. på Hammersborg)

Så kunne hun fortelle at i takt med at antall inbarka ølhunder sakte ble redusert til fordel for nye, potensielle, så hadde hun måttet redusere på antallet slitte glass.

– De litt yngre, de som bare kommer mer eller mindre tilfeldig innom for å ta seg et par pils med kompiser, rynker nesa når de ser at jeg tar opp et slitt glass der etiketten knapt er synlig. «Det er jo fullt av riper» sier de.

Hun fortalte videre at hun nylig valgte å kaste et helt stort blå-brett med slike glass. Hun synes det er litt synd, for hun har så ofte fått høre at denne type øl er ekstra frisk og fin i slike glass.

Jeg satte meg med mitt nytappa og nedslitte glass i en av de båsaktige plassene, fant fram min laptopmac, surfa rundt i verden, med en roman på engelsk oppslått ved siden av meg mens jeg vekselvis gjorde notater og bedrev utstrakt sms-ing. Jeg følte meg på et vis som en hybrid. Ikke den gamle sorten som satt stille og drakk meg gjennom ølen mens jeg så framfor meg, tenkte eller leste litt i en dagsavis. Og heller ikke de yngre som fnyser av gamle glass og som jeg har sett rundt på kolonialbutikkene kan finne på å handle både Tuborg, åpenbart ved sine fulle fem.

Likevel sniker det seg inn en uro: Er det jeg og de «gode gamle begersvingende gutta» som er på ville veier?

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

