juli/11

.

juli 2011:

15 ÅR SIDEN 1996

.

Jeg var vel såvidt innom Kongsberg Jazzfestival rundt 1992, som en litt bevistløs jazzsøkende fyr. Men det var først i 1999 at interessen materialiserte seg i form av merkbar digging, og jeg ble volunteer fra 2000. Nå har jeg brukt noen seine nattetimer og samlet 61 låter jeg liker blant hopetallet av artister som har satt farge på festivalen de siste 15 årene. Jeg har ikke forsøkt å lage et «representativt utvalg», men utelukkende valgt formelen: Egen smak DELT PÅ fine nyoppdagelser PLUSS minner fra konserter MINUS det som etter mine begreper ikke er jazz eller relativt jazz (noe som f.eks. dessverre utelukker kongeband som Wilco, Kaizers Orchestra, Bob Hund m.fl.) = SANT.

Lista er kronologisk, med det eldste øverst, mellom 3 og 6 låter pr. år – som kan besiktiges HER)

.

Det er en god del band/konstellasjoner som jeg gjerne skulle hatt med men som ikke er tilgjengelig på Spotify. F.eks. der folk som Håkon Kornstad, Paal Nilssen-Love, Christian Wallumrød og Håvard Wiik er sentrale. Ei heller er alle album lagt ut blant de som faktisk har vært der. Jeg har i det lengste forsøkt å oppnå følgende prioritering: Der det foreligger album i konsertåret, velges låt derfra. Der det er utgivelser 1-2 år før, har jeg valgt derfra fremfor senere skiver. Men når det er 3 år eller mer siden sist skive, har jeg heller valgt fra album som ligger innenfor 3 år etter konsert på Kongsberg.

Dessuten: Selv om det hvert år også er en del annen (og god) musikk enn jazzjazz på festivalen, har jeg valgt å ha fokus på det som jeg mener ligger inni den store jazzsekken. Det er jo jazzfestival lissom…

Men hvorfor 1996?

Derfor.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

