ps26

..

.

BOKHOLDER

.

Det er etter midnatt natt til 1. januar 2007.

Kari-Anne og jeg har sittet i senga og sett bakenforfilmen og piloten til “Typisk norsk”. Så rigger vi oss til for å lese – hun i et gammel julehefte fra LHL, jeg med Agnar Mykles samlede verker. Jeg plukker ut novella Og bakom synger leiegårdene... Vi holder hverandre i hendene mens vi begynner å lese, og etter noen linjer løfter jeg opp hånda hennes og plasserer den som støtte for den ene halvdelen av boka. “En bokholder der altså”, sier jeg og vi humrer litt. Bare en drøy halvsides lesing videre har Agnar skrevet: “I den ene leiligheten kan det bo en trikkekonduktør med familie, i den andre en ekspeditør på et trelastlager, i en tredje en bokholder, i en fjerde en tegleverksarbeider.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

