Metalljeger

..

..Metallpriser? Atte det var?

– Vel, alt har sin pris, også metall. Hvis du går på gata og ser 25 kroner ligge på fortauet, gå steger du vel ikke over og går videre?

– Nei. Men…

–  Men hvis det står et bilbatteri der, så steger du over og går videre?

– Ja, selvfølgelig. Men hva har det med….

– Det er bly i bilbatterier. Bly er, i tillegg til å kunne føre til alvorige hjerneskader, et metall, og det finnes det standardpriser for. På det du kan kalle en metallbørs.

– Jaaavel. Det er jo fint. Men, altså…

– Da er det bare å putte batteriet under armen og bære det til nærmeste innlevering og cashe ut 25 kroner.

– Hæ?

– Vel, det nærmeste, eller i hverftall det beste, ligger langt oppe på Alnabru (Metallco a.s.), så hvis du samler sammen litt her og der og tar en tur opp på vekta der, har du fort 3-400 kroner rett i lomma. Skattefritt.

– Eh, på bilbatterier?

– Næh, det var jo bare et eksempel da. Her er andre priseeksempler på noen sentrale ting du kan finne rundtomgkring. Prisene er pr. kilo, og kan variere fra uke til uke, men ligger rundt disse:

  • Valset aluminium   5,50
  • Messing19,-
  • Rustfritt stål (18/8, f.eks. kjøkkenbenker) 7,70
  • Aluminium støp, max 2% Fe (hva nå pokker det er…)   8,-
  • Kobber  31,-
  • Isolert kobber (altså strømledninger)  7,-
  • Batterier (bil, båt, mc) 1,10
  • Tinn  8,-
  • Sink (vannbrettbeslag, noen takrenner osv.)  4,-
  • Bly  3,-

.

Her er èn av «fangstene», avbildet bak i stasjonsvogna før det veies. For denne lasten fikk jeg utbetalt kr. 329,-

.

————————————– DET NYESTE —————-

I begynnelsen av oktober krysset jeg Birkelunden i Oslo. I det ene hjørnet gikk det en mann og sveipet med en metalldetektor. Jeg gikk bort og slo av en prat. Jeg har i flere år hatt tanker om å skaffe meg en slik. Men det er en jungel av søkere dere ute, og prisene er fra 3-30.000, så jeg har følt det som uoverstigelig å klare å velge den rette.

Nå viste detseg at denne hyggelige og detektorerfarne mannen hadde vurdert å selge en av sine foregående søkere, den samme typen som en venn av ham fortsatt bruker. Jeg gikk i tenkeboksen, og kom ut av den et par uker senere, satte meg i bilen med sedler i lomma og kjørte ut til Lørenskog. Vips så var jeg i besittelse av en Fisher SZ-6a.

.

Den påfølgende uken var jeg rundt om kring og fektet med den ny staven min, det peip i alle retninger, og det var bare å grave for å lære utslagene på instrumentet å kjenne. Det ble mye ull og lite sau, og jeg skal love at det er en tolmodighetsprøve. Jeg hadde håpet å finne litt kule ting, men det gikk stort sett i jern og annet småtteri. Det mest «originale» etter de første 14 timene med søk, er en barnering i sølv, en 2-øring fra 1964 og en tysk 2-pfenning fra 1992:

Underveis når jeg gikk rundt der og sveipet mine halvsirkler, gikk tankene hen til gamledager da jeg var en av oppvekstbygda Lundes råeste flaskesamler. Jeg finansierte mye av min oppvekst med de brune glassflaskene. Hvis multer var viddas gull, så var ølflaskene bygdas bronse. I helgene når det var bygdefest kunne jeg fylle 15 bæreposer, i uka kunne jeg spotte en flasketut i lyngen på 30 meters avstand selv i stor fart med sykkelen. Ofte var det den gode følelsen av å se at pengene rant inn, men vel så ofte var det den gode følelsen ved det å lete. Det er særlig denne siste som i det siste har blitt gjenoppfrisket, denne lille iveren som sitter i frontalpannelappen, eller i tinningen, eller i magen et sted.

2 kommentarer om “Metalljeger

    • Hehe, vel, guru og guru Herr «dinosaur»… Sålenge man har det litt gøy i hverdagen så er man kanskje i noen fine øyeblikk sin egen lille guru noen minutter, hehe…

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

