ps34

.

.

BLIND

.

St.Petersburg, 14. juli 2009:

blindebiblio

Kari-Anne og jeg har labbet litt rundt i bydelen Petrogradskaya på jakt etter Biblioteket for de blinde. Det viser seg atdet ligger i parallelgata til det som er avmerket på kartet. Et unselig lite krypinn i 2. etasje. Sabler med tykke blindeskriftbøker på venstre side nedover en smal korrioder, samt 3-4 kontorer på høyre side. Vakkert i sin enkelhet. Vi smyger oss rundt, tar et par bilder, smyger oss ut igjen.

En time senere setter vi oss på den skandinaviskinspirerte restauranten vi oppdaget dagen før – Odin – for å spise middag. Mens vi venter på maten, slår jeg opp i diktboka jeg nylig har begynt på – “Faula pectoris” av Liv Elin Tryggstad. En tannpirker ligger som bokmerke, og jeg leser åpningslinja på s. 12. Den synes kjent så jeg lurer på om jeg allerede har lest diktet. Jeg slenger derfor blikket nederst på siden, og det jeg leser der gjør at jeg skjønner at jeg ikke har lest diktet likevel.  Diktet avsluttes slik:

rapport fra en blind torso

to dører bortenfor

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

