ps42

.

.

GRUE, ANGELL OG BARTHELME

En dag i midten av februar 2010 låner jeg tre bøker på biblioteket. Den ene et  fjernlån med noe kortere lånetid enn vanlig – “Byens liv” av Donald Barthelme, fra 1968, oversatt av Olav Angell. Jeg leser først fortellingen “Operafantomets djevel”, før jeg så bytter til en av de to andre bøkene for å lese en novelle der. Boken er debueten til Jan Grue – “Alt under kontroll”. Og hvem andre er sitert i epigrafen enn Donald Barthelme? Er’e mulig… DB er jo ikke akkurat en forfatter som står i alles bokhyller…

Jeg leste først “Dyrene/byen”, som jeg likte godt. Senere samme uken leste jeg den oslorelaterte og lett absurde novellen “Kanalene kommer tilbake” som var endda bedre. En uke senere velger jeg ut fra innholdsfortegnelsen novellen “Bokhøsten”. Og hva er åpningslinja der? Jo: “Angell bannet”. Hehehe… ;)

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

