ukas dikt, UKE 52

..

,

Numedalen, 25. desember 2011
..

.

[Oh, Helga, nå er det natt]
..
-et skranglete juledikt

.

.

jula trasker rundt med trasiga skor

føder allerede fødte stjerner slæssj planeter, leppene

er sprøstekt svor

.

ønsker meg aquavit jul

ikke rattkjelkeholke eller lutefiskslaps

ønsker meg snille drittsekker og

julegløgge barn

ønsker meg

en overstadig magesekk full av bløte pakker

ønsker meg barmhjertige pistoler

som kun skyter vakre juletrekuler

.

ønsker meg truger med turbo

sånn at jeg kan hoppe

julebukk over havresekken

for å gi de råtne halloweengresskarhodene en mandel hver

mens 9er-jernet er langputtvarmt

.

og hvis man ikke har noen

juleheftelser

lar det seg gjøre å betale

svineribbedyre gaver

med Mastermind og julekveldsVisa

.

hos adventstakenaboen nynner

Satyricon kvelden inn og senker

stillheten min, mens våte filler faller

som hvite cornflakes

utenfor

        med euroglis i et dollarglis

….ruller Knollogtott forbi

med meglersmekken åpen

mens Finbeck og Fia skeier ut

    med romjul og rosiner

            på kasserna til Billy, Nullet og 91. Stomperud

.

i skjæret fra juletrelysene

og med gløgg i ganen glaner jeg

med snublende hovmesterblikk

på kongelig konfekttale

på den fjernstyrte tidstyven

mens jeg gomler i meg alle de syv dødssyndkakene

.

jula og jeg holder hverandre i henda

roterer rundt et havrenek, mimer

et refreng og litt lykke, med lommene

fulle av dadler og  kryssa fingre for alle venna

.

og mens man feirer

det gode mennesket fra Nasaret

jages unge og gamle ut av sine hjem

av forkvakla kalotter i nabolaget hans

mens innpakningspapir

rivers av i samlebåndstempo

sitter fanden i coca cola-nissens

sladdende slede og spiser bladgullfrityrte fluer

.

julesanger tyter ut

fra hiene, bergsprekkene, smutthullene og smulthullene

tar på seg pepperkakebuksene

og krumkakehattene, begynner å blåse opp

den rosa tålomodighetsballongen

til den sprekker første juledag

i et cresendo av sakrale ettertanker

      sentimental kontemplasjon

 og kald ribbe

.

selv driblekongen Mezzi går til messe

sparker jula inn med skruknotter

mens Carew og Jesus sitter på salmebenken

og rauter en innbytterblues

.

..

.

.

.

.

.

2 thoughts on “ukas dikt, UKE 52

    • Takk for det, Bjørn!
      Hyggelig at du svinga innom 😉
      Hvis du ikke allerede er på abonnementslista for nye saker, kan jeg godt gi deg små hint når jeg legger ut noe jeg tror du kan like!
      (Vil f.eks. anbefale noen av spillelistene under Musikkpaviljongen…)
      Snakkas.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

