Stig, 1966-2012

.

Trist å lese at Stig Sæterbakken er død.

Jeg har flere bøker av ham enn jeg har rukket å lese, men jeg verdsetter ham høyt ut fra det jeg har rukket å lese (f.eks. romanene Siamesisk og Sauermugg, men også (det jeg har lest av) essaysmalingen Det onde øye). Og for bare noen dager siden flyttet jeg romanen Usynlige hender opp i øvre del av bunken med bøker jeg gledet meg til å ta fatt på i løpet av kort tid.

Han var uten tvil en betydelig romanforfatter, og gjendikter, også i internasjonal sammenheng. Og i mitt møte med han under en periode av Forfatterstudiet i Bø, var han et lunt og godt bekjentskap – en man følte at så, men ikke alltid sa det han så.

Kort tid etter fikk jeg tak i hans andre bok, diktsamlingen Sverdet ble til et barnfra 1986. Nå tok jeg den fram igjen, og det var et fint gjensyn.

I forbindelse med at jeg nå fra 2012 kun kommer til å ha Månedens dikt istedenfor Ukas dikt (som viste seg å bli for ambisiøst å følge opp), starter jeg året med å gi plassen til Stig Sæterbakken, med to dikt fra nevnte diktsamling:

_______

…….4

_______
.

Jeg vil drømme meg inn i kroppen din

forfra nå

jeg vil ha hodet i munnen

og brystene varme imot meg

slik skal jeg vandre

.

Jeg vil ha øynene dine i hånden

jeg vil kjenne hva du ser

alle øynene dine som små risp i håndflaten

først da vet jeg hva som må sies

.

Vi møtes på et nøtteskall

med armene fulle av frosttøryk

for jeg drar kjensel på skyggene dine

sitrende menneske

nærmere nå

.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ ___  .  ___ _ _ _ _ _ _ _ _ _

.

_______

……29

_______
.

En sommer skal vi dra fra disse kroppene

og finne nye områder

hvor rynkene ikke er avgrunner

som blir dypere for hver erfaring

.

Vi stikker føttene under kvelden

og leker at vi er tog

hjertet er et sølvgrått kompass

som banker vei

For hvorfor skulle vi sovne

i dette gamle hylsteret

som ikke varmer

.

La oss dra

svaneliten

hemmeligheter venter

et sted

.

.

..

(Her kan du høre ham lese fra en liten bok som ble utgitt på Flamme Forlag i 2009)

Les også Artikkel i VG)

,

.

.

 

..

2 thoughts on “Stig, 1966-2012

  1. Så bra! Søkte bare på SS, fikk vite d først idag. Trist. Lest to gode bøker, men visste ikke at han hadde skrevet posi også. Dette må jeg sjekke!
    T.M.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

