Fra steintavle til pannekake

.

Steintavla fra 1992 møter Pannekaka fra 2011 for første gang

.

Veien fra den første, litt avanserte skrivemaskinen til den flunkende nye, stillegående pannakaka av en datamskin har vært brolagt med deilig enkelhet og tilnærma null datatrøbbel. I begynnelsen av 1992 kjøpte jeg en Macintosh Classic (den til venstre på bildet). Fra å hatt litt befatning med PC og operativsystemet DOS, som var som å jobbe i en mørklagt, uoversiktlig labyrint, var dette som å komme til en luftig, grønn oase. Jeg husker fortsatt den ekstaiske følelsen det var å starte den opp første gangen, opprette det første dokumentet, den første mappen. Så oversiktlig og enkelt. Og hele 80 MB harddiskplass! Fra første stund ga jeg hver nye harddisk navnet Lillehjernen.

.

PEROFORMA 475 

I underkant av to år senere etter, altså på slutten av 1993, ble jeg med i et lokalavisprosjekt i Oslo samtidig som jeg tok grunnfag Informasjon og samfunnskontakt. I avisa gikk vi i 1994 til anskaffelse av noe av det bedre som var tilgjengelig da for enkel avispublisering – en Macintosh Performa 475, samt et stort bælværk av en skjerm. Kombinert med en scanner og publishingprogrammet QuarkXpress ble jeg sittende 18 timer i døgnet å komponere annonser, gjor sideombrekkinger for avisa i nesten to år, samtidig å karre til meg et mellomfag.

Godt hjulpet av en gjennomført drittsekk av en investor ved navn Kjell Kvernes, gikk avisprosjektet overende i 1996. Det ble til at jeg fikk beholde Mac’n, og den ble en kjær kompis i årene som fulgte, som det ene hjulet på tilværelsens praktiske sykkel. Eller noe..
.
.
.
iMAC G4

Da jeg i 2002 begynte å jobbe i Nrk og kontobeholdningen gjorde et byks oppover, gikk jeg til anskaffelse av det hotteste på Mac-fronten: en iMac G4 med såkalt lampefot:

Endelig kunne jeg komme meg på Wild Wild Web hjemme fra min egen stue! Det ble mange timer i døgnet ute i den store verden. Og så rask den var i forhold til Performaen! Jeg begynte å sysle med tanken om å lage en egen hjemmeside. Begynte å lage vidløftige skisser, undersøker priser, om jeg selv kunne sette meg nok inn i Html-programmering at jeg kunne lage det selv. Men kålen kokte bort, det ble for mye styr – og hva hadde jeg å komme med, egentlig… Men, omsider, da jeg kom over Forfatterbloggen i 2008, fikk jeg i det minste et lite forum jeg fikk testet ut innlegg, reisebrev og dikt. Da dette nettstedet ble nedlagt i 2010, var det duket for å gå solo, og nå var det et langt mer utvalg av (relativt) brukertilrettelagte steder for egne blogger/hjemmesider enn i 2002. Læretiden i WordPress hadde jeg hatt sammen med forfatterkollega Stian det siste året for vår felles bokside (www.nedenomogvolvo.no)

Men, etterhvert var det som om det var kommet mer og mer sirup i den engang så smekre lampefoten. Jeg kjøpte og monterte et ekstra RAM-kort, men det hjalp bare litt. Den hadde allerede levd på overtid, jeg hadde utsatt og utsatt.  Nå var det derimot blitt tvingende nødvendig fordi systemet ikke lenger lot seg oppgradere. Den taklet bare Tiger, mens det etter dette har kommet både Leopard, Snow Leopard og nå nylig Lion. Dette fikk også konsekvenser for programoppdateringer som f.eks. iTunes og Safari.

 .

MacBook Pro

Ved å selge ut noen andeler av et aksjefond slo jeg til på et dagstilbud fra Apple, med grei rabatt på maskin og veske. Jeg valgte også å skaffe meg en såkalt TimeCapsule, noe som både gir tråløst nettverk i leligheten men også aller først tok backup av hele harddisken, deretter tar backup av alle endringer med gjevne mellomrom gjennom hele døgnet. Genialt. Det fulgte også med en garanti om at jeg innen 12 måneder skulle ha en forlagskontrakt på bokutigvelse.

  Modellidentifikator: MacBookPro8,1
  Prosessornavn: Intel Core i5
  Prosessorhastighet: 2,4 GHz
  Antall prosessorer: 1
  Totalt antall kjerner: 2
  Nivå 2-buffer (per kjerne): 256 kB
  Nivå 3-buffer: 3 MB
  Hukommelse: 4 GB

.

FULL DRIFT OG MYE LIKT.

Det bemerkelsesverdige er at veldig mye er likt, gjenkjennbart hva gjelder menylinjer og funksjonsmåte. Alle de tre gamle er fortsatt fullt intakt, og selv de eldste dokumentene fra 1992 lar seg åpne, lese og bruke på den splitter nye, bærbare MacBook’n. Riktignok må jeg først lagre den som .rtf-dokument på en 3,5″ diskett på den gamle mac’n på hytta i Hof, overføre det til den halvgamle iMac’n i Oslo (med ekstern diskettstasjon), lagre det på minnebrikke for så å putte den i den bærbare og åpne den med det enkle programmet TextEdit. Men likevel. Han i butikken hadde forøvrig aldri sett en diskett live før, hehe…

Av de to maskinene som inntil nylig har vært i full drift, er det faktisk Performaen på hytta jeg kommer til å savne mest, der den sto i skrivekroken med sine over 1400 litteraturrelaterte dokumenter på det meste (midtveis i 2006) og en laserprinter fra 1996 som fortsatt var like stødig (selv om toner nå må skaffes fra England. Men bare det at det lar seg gjøre synes jeg er digg).

To generasjoner Mac: Performa 475 med gampeskjerm i skrivkammerset på hytta, sammen med den nye bærbare.

.

 

 

….og her, et lite appendiks for de mest nyfikne der ute…

.

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

