ps51

,

.

DIKT & VINYL

.

Sitter og snurrer vinyl i kolonihagen en kveld i feburar ’12. Kjører én side av hver skive jeg plukker frem. Underveis, blant livechatting med min eneste kone, trekker jeg ut et og annet bokverk fra den sommerslunkne bokhylla. Jeg slenger på ei ny, svart rillebefenkt skive – Rock’n’roll ryttere med cc cowboys. I bevegelsen fra hylleseksjonen og ned i sofaen, grabber jeg med meg den tjukke diktblekka til Monica Asrpong jeg kjøpte på opphørssalget il bokhandler Stian før sommeren.  Den heter «Et diktet barn» fra 2010. Jeg slår vilkårlig opp, side, 96/97. Leser de to diktene, og en ny cc cowboys låt drar igang. Jeg blar om og leser neste dikt

Jeg skal dikte deg en bok,

sier jeg

og så dikter jeg en bok til barnet

 

cc cowboysTilnærma i det samme synger Magnus Grønneberg:

De vakre ord var så vakre
dryppet som honning fra din penn

 

Jøss, tenkte jeg. Likte han diktet?

Hmmm…

Hva er det den låta heter igjen, tenkte jeg.

Jeg lente meg frem og tok coveret, snudd det og leste: «En dikters død».

Selvfølgelig.

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

