Froskelår i skiløypa

,

FROSKELÅR I SKILØYPA

Det er onsdag 22. februar 2012 klokken 13.57. Jeg har gått på glatte ski fra Solemskogen innover mot Lilloseter. Det har for det meste blitt skøyting i midttraseen, noe som suger krefter ut av en dvaleformet middelaldermann. Så, da jeg kom til den siste mellomlange kneika mot parkeringsplassen på Solemskogen etter en times slit, så jeg plutselig noe mørkt i snøen et

Ski og frosk side om side. Hvem kommer til mål førs

Ski og frosk side om side. Hvem kommer til mål først?

stykke framfor meg som fikk meg til å lure på om jeg hadde gått på en kjempesprekk og begynt å hallusinere. Eller? VAR det virkelig en frosk jeg så? Jeg slet meg noen meter videre, og, jovisst inni granskogen – det var røske ta meg en lys levende frosk! Eller var den egentlig levende – den stod der nemlig fullkomment urørlig. Jeg dyttet såvidt borti den med skistavtuppen. Med uhyre sakte bevegelser flyttet den det ene bakbeinet litt fremover. Så var det da liv, men det manglet mye frostvæske. Hvor er den på vei fra og til, tenkte jeg. Og ikke minst – hvorfor?

.

..

Har klimaendringene skylda, eller er den helt frivillig på vei til et fransk gourmetkjøkken?

..

.

.

Og her er forøvrig, som et lite apropos, et bilde jeg tok av en kunstgjenstand i rommet for Kunsthåndværk 1880-1910 ved Designmuseet i København for tre dager siden……

.

.

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

