Tyveri på Tjuvholmen

.

Blandemaskinene tumler og går på tarmen som allerede er på god vei til å legge Aker Brygge i ei statusmessig bakevje. Tjuvholmen er hovedstadens nye, gullforgylte slipsnål.

I forbindelse med besøk av to gallerier på angjeldende område nyilig (Brandstrup og Pushwagner, begge kan anbefales), stakk jeg i nysgjerrighetens navn snuta innom en fiffig blanding av showroom for hele prosjektet og et eiendomsmeglerbyrå. Jeg tenkte at det kanskje kunne være greit med et ekstra krypinn i sjøkanten, så jeg rasket med meg en salgsoppgave for Kanalen 3:

Vel hjemme innenfor mine oversiktlige 46 kvadratmeter, skummet jeg gjennom blekka. Konklusjon: Jeg ville fått argumentasjonsproblemer overfor min kontakt i min lokale sparebank som ligger pyntlig plassert i ei lita telemarksbygd. Ikke på grunn av prisen på selve leiligheten, størrelse og beliggenhet tatt i betrakting, men på grunn av prisen for en oppmålt liten plass på asfalten i kjelleren, tiltenkt en bil (f.eks. min Volvo 940 til en verdi av 42.000 kroner):

550.000 til overs? Da kan du kjøpe deg en parkeringplass på Tjuvholmen....

..

TJUV ELLER TYV. Dette minner nesten om tyveri på høylys dag. Og hvorvidt holmens nye innvånere med tiden, eller kanskje først som sist, kommer til å omtale sitt nye hjemsted som Tyvholmen, noe som språklig formodentlig vil ligge betydelig tettere opp mot deres medbrakte sosiolekt enn det litt i overkant arbeiderklasseaktige Tjuvholmen, er selvsagt vanskelig å spå noe om, men overraskelsens kork vil neppe fyke i taket om så skjer.

.-

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

