ps54

.

.

PICKWICK-KLUBBEN

Oppmerksomheten rundt 200-års jubileet for Charles Dickens fødselsdag, (en type markering jeg har betydelig mer sans for enn å ha jublieer x antall år etter noens død), fikk jeg det lille tupp i ræva som jeg trengte for å omsiderkomme igang med en Dickensbok. Valget falt på Pickwick-klubbens etterlatte papirer. Jeg var kommet til rundt side 100, jeg la boken fra meg og begynte å gå gjennom en uryddig ansamlig bøker og aviser som hadde hopet seg opp på gulvet etter nyttår. Og der dukket boken jeg hadde lett etter de siste dagene – Uroens bok av Pessoa. Jeg lot rydding være rydding og begynte å lete etter en formulering jeg bestemt mente måtte være befinne seg i akkurat denne boken. Med høy skumlesingsfaktor gikk jeg løs på de 450 sidene.

På side 200 lesesnubler jeg over følgende:

186

En av mitt livs store tragedier er at jeg allerede har lest

Pickwick-klubben. (Jeg kan aldri lese den om igjen).

.

.

(Det hører med til historien at jeg fant sitat jeg lette etter, men som jeg ikke var sikker på var riktig husket, og heller ikke hundre prosent sikker på var fra Pessoa: “Hvorfor kan ikke det som ikke finnes, være det eneste som eksisterer?”) 

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

