PS56

.

.

ENGLISH unt JANSSEN

.

Tirsdag 3. juli 2012, Berlin: Jeg syklet litt på kryss og tvers i Charlottenburg, der jeg fra tidligere erfaringer vet at det er en del kunstgallerier. Jeg hadde vært innom tre stykk da jeg ankom Diehl i Niebuhrstrasse. Tegninger og collageaktige saker mer halverotiske motiver av engelskmannen Simon English. Traff meg ikke akkurat i hjerterota, men det beste sålangt. Galleristen begynte å skravle, og jeg kom i forbifarten til å nevne at jeg syntes en del av tegningene hadde et visst slektskap med den tyske og nå døde Horst Janssen, dels tematisk, dels litt uforming, ut fra et halvvagt minne jeg hadde om hans tegninger/bilder (som jeg forøvrig første gang støtte på da jeg fikk audiens hos mangeårig litteraturkritiker Iver Tore Svenning på Majorstua i nittenundreogcirka91. Han hadde et par originale Janssen på veggene, snakket om at han hadde truffet ham i Tyskland en gang). Galleristen skjønte hva jeg mente, selv om han påpekte at de nok tilhørte ulike tradisoner. Så sa han at det var morsomt at jeg nevnte Janssen, for et galleri, Brockstedt, noen gater unna for tiden faktisk hadde en minneutstilling med bilder av nettopp Janssen! Jeg slang meg i sadelen på min innleide byhest og kom meg til angjenlende adresse. Selv om om det viste seg at det ikke var representert slike eksempler på likheter jeg hadde i hodet, var det absolutt en fin og variert utstilling.

Her er de 4 bildene jeg tok. Nysgjerrigsøkende klarer sikkert på egenhånd å sjekke ut verk av disse to folka helt på egenhånd, så jeg skal taste inn sneipen og ta meg en Flensburger (uten salat og dressing, hehe….)

.

.

.

.

 

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

