ps58

.

.

ADAMS, BEATLES, DICKENS OG PINK FLOYD 
– hele TRE sammentreff på én ettermiddag/kveld!

.

11. november 2012: Var innom loppemarked på Marienlyst Skole. Kom litt sent, og det passet bra for da ble det posesalg på bøker. Det ble to poser á 50 kroner, totalt 28 bøker.

(for å lettere se hvilke bøker dette er – bare klikk på bildet 😉

1) Det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å begynne og lese litt i «En bedrøvet laks» av Douglas Adams. På side 19 i prologen, som kommer før forordet, står det:

«Selv da jeg sto på scenen sammen med Pink Fløyd, spilte jeg en veldig enkel figur fra ‘Brain Damage’ som baserer seg på fingerspill». Da var det bare å ta fram kameraet og knipse dette avsnittet sammen med én av de andre nyinkjøpte bøkene – en som er påtenkt som en hverdagsgave til en nabo: «Saucerful of Secrets – The Pink Floyd Odyssey».

.

2) Etter å ha spist middag legger KA og jeg meg senga med hver vår utvalgte bok. Hun med «Vår felles venn», en samling tekster av Charles Dickens, jeg med boka til Adams. Etter kort tid leser jeg, på side 33, følgende i min bok, i forordet av Stephen Fry:

«Når man betrakter Velásquez, lytter til Mozart, leser Dickens eller ler av Billy Connolly, for å velge fire navn på måfå»

.

3) Litt senere, etter å ha sett dagsrevyen, begynner jeg å lese i en av de andre bøkene jeg hadde plukket med meg – «Kom opp! Vi synker!» av Reidar Mathistad.  På side 11 leser jeg:

«Og slik tok du ditt siste farvel med Seargent Peppers Lonely Hearts Club Band». 

Det var seks ord jeg hadde lest for under en time siden, i boka til Adams. Jeg begynte å bla, og der var det, på side 40:

«To ganger ble jeg fullstendig overveldet. Den ene var det siste ekstranummert, en lytefri og tordnende framføring av – tro det eller ei – «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» (vi snakker om en pubkonsert her, ikke sant).»

.

….say no more…

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

