kartdyr 4

Til hovedsiden om Kartozoologi

.

Dette er et dyr jeg fant da jeg var i Hamar nylig. Men jeg har ikke klart å finne det riktige navnet på den… KOM GJERNE MED FORSLAG!

.

arbeidstittel:

Øyenvippevakker Mjøsyngel

.

Vandringen foretatt 24. januar 2013

.

Øyenvippevakker

.

Det er torsdag 24. januar og jeg begynner å gå fra haletippen på dyret, inn fra Storhamargata, rett ved der Skibladner holder til i sommerhalvåret (SE HELT NEDERST for vanlig kartutsnitt for området). Men nå ligger Mjøsa snøhvit og flat som en voksduk på norges største salongbord. Klokka er litt over 10 på formiddagen, den siste kvikksølvsøylen jeg så viste tolv minusgrader, og sola holder en lav profil på sin ferd vestover.

Jeg følger veien langs toglinja, den som først heter Brygga for så å nærmest umerkelig glir over til å hete Nordvikvegen. Men,

Foto 1

det er ikke tegn til andre dyr hverken til høyre eller venstre. Det er først når jeg kommer til t-krysset ved Olav Myntmester gate, oppkalt han som utformet en geistelig mynt fra rundt år 1040, at jeg får ferten av det første dyret i dyret: På en lyktestolpe er det hengt opp en plakat for Sirkus Merano, med bildet av en blid elefant med tversoversløyfe.

.

 ..

 .

Sirkus Merano ble forøvrig etablert i 1975 og har pr. idag 11 dyr i sin karavan, herunder én elefant, får jeg vite etter en kort og hyggelig telefon til sirkusledelsen.

.

Litt etter, idet jeg krysser Vognvegen, får jeg øye på en hel bråte skole-og ryggsekker bak en stor glassrute. Lokalene tilhører Hamar Porteføljefabrikk i Nordvikvegen 56, og ved en litt nærmere studie av sekkene, finner jeg to tenåringssekker med hestemotiv.

Foto 2

.

Foto 3

Omlag 33 meter lenger fremme i veien dukker det opp et passende lite skilt som varsler om at Barn leker, der en jente er ute og triller sin leketøyssnegle. Det er riktignok ikke noen lekende barn å se denne dagen, men dyrejakten begynner ihvertfall å ta seg opp.

.

.

.

.

Idet jeg kommer inn i det første øyenvippehåret, oppdager jeg i tett rekkefølge tilsammen fem fugler, alle i tilknytning til Nordvikvegen 61 a.

Foto 4

Øyenvippehår nummer to er dessverre stengt for ferdsel, mens nummer tre leder innover mot det gamle og nå nedlagte restifikasjonsanlegget til Vinmonopolet.

Rett ved øyenvippehår nummer fire passerer en gutt med en svart labrador, på vei mot Storhamar Videregående. Jeg spør hva hunden heter, og han svarer at den heter Eddie og er en førerhund.

Foto 5

.
..

.

.

..

Foran meg ligger nå et lite anleggsområde der utbygger Backe Prosjekt er i ferd med å bygge de første rekkehusene her på Martodden. På et stort skilt annonseres navnet på prosjektet: Nordviken. Logoen inneholder også en rød liten fugl:

Foto 6

.

.

.

.

..

.

Ferden går nå bortover Standveien, men der veien skrår ned mot høyre, fortsetter jeg rett frem i Mabel Sandbergs veg, oppkalt etter henne som en representant for den familien som i flere generasjoner eide Storhamar gård. Plutselig skvetter jeg til av et hundebjeff på min høyre side. Det er en lettere alterert elghund i bånd ved en garasje som står der og gjør mot meg. Den virker ikke veldig ivrig i tjenesten, og frostrøyken stiger tilvers fra de litt vinterdovne bjeffene.

Foto 7

.

.

.

..

.

.

Mer er det ikke som skjer, og så er jeg ute i halepartiet igjen og fortsetter tilbaketuren inn mot sentrum. Snipp, snapp, hale, så har dyrevandringen nådd sin finale.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

.

.

.

KARTUTSNITT FOR DET AKUELLE OMRÅDET:

Kartutsnitt

(klikkbart for litt tydeligere gjengivelse)

.

.

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

