underside

tilbake til kartozoologhovedsiden

.

<.inge hauganes KARTOZOOLOGISKE FOTNOTER  >

.

.

Her vil det kanskje …...kanskje ikke…...dukke opp mer eller mindre relevante fotnoter til min nye håbbi – KARTOZOOLOGI. Sist ute (februar ’13) er… 

..

Houellebecq…gode (?), gamle (?) Michel Houellebecq, en sivlingeniør (!) fra Frankrike som vel så mye har bodd i Irland og Spania (uten å gå nærmere inn på hvorfor). Jeg har lest tre av (de rundt 15) bøkene hans, med varierende interesse og utbytte. Den seneste – «Kartet og terrenget» fra 2011 – leste jeg utelukkende ut fra tittelen, i lys av min nye hobby. Ut fra et kartozoologisk perspektiv var det, med sitatet nedenfor som et unntak, en nedtur. Som litteratur betraktet var det mer å hente, men mest for de som er faktafetisjister og forfatteren-i-verket-kåte. Det blir for mye namedropping for min del, det skjemmer storryen. Men – denne følgende passasjen er en nier i en kartozoologidartskive:

«Mens faren tanket, gikk Jed inn og kjøpte et veikart i serien «Michelin Departementer» over Creuse, Haute-Vienne. Det var her, mens han brettet ut kartet, like ved siden av rekkene med celofaninnpakkede trekantsandwicher, at Jed fikk sin andre store estetiske åpenbaring. Kartet var sublimt; han var rystet og begynte å skjelve foran disken: Aldri hadde han betraktet en gjenstand som var mer storslagen, emosjonelt ladet og fylt av mening enn dette Michelin-kartet i målestokk 1/150 000 over Creuse, Haute-Vienne. Selve essensen i moderniteten, i den teknisk-vitenskaplige verdensanskuelsen, ble blandet med essensen i dyrelivet. Det var en kompleks og vakker framstilling, som med en svært begrenset fargekodeks oppnådde en absolutt klarhet.«

.

.

T I D L I G E R E :

.

KARTOZOOLOGI ELLERS I VERDEN?

Finnes det andre som driver med kartozoologi der ute i den vide verden? Og hva kalles det i så fall, f.eks. på engelsk?

Det er lite å hente der ute, gitt. Det nærmeste er Figurerunning, men det er likevel et behørig stykke unna. Jeg har prøvd meg frem med ulike ordkombinasjoner bestående av ord som map, zoology, streets, animals m.m., også på spansk (mapa naimales calles zoología), uten helle. «Mapozoology» ga 3 fattige og irrelevante treff, og da foreslår Google «Map Zoology», og da er det 511 treff.

map zoologyDet eneste relevante treffet viser seg å være en norsk side utenfor Norsk Kartozoologi Forenings (NKF) univers som jeg hadde fått med meg eksistensen av (faksimilen er klikkbar).

Og da er jeg kommet til det punkt hvor jeg må presentere det ordet som min forening selv har valgt – nemlig cartozoology. Her dreier seg det seg altså om en skrått lagd engelskifisering 😉  Googel påstår å finne 2 640 treff, og det som er av relevans (som f.eks DENNE) viser seg da også å ha sin forankring direkte eller indirekte knytta opp mot norske funn som er omtalt på NKFs sider for utlendinger… Den beste videreformidlende siden er denne: Neatorama.

Men, altså, cartozoology? Vel har ordet sneket seg inn på Wiktionary, men jeg tror det fortsatt er gode muligheter til å skape presedens for et annet begrep. Og jeg gir min doble stemme til sammendragelsen MAPZOOLOGY. Ikke at jeg har ambisjoner om å legge ned et årsverk på å få spredd dette til alle dyr-og kartinteresserte folk world wide, men jeg legger i hvertfall herved inn det ordet som en tag her inne hos meg, så får vi ta det derfra som det heter….

.

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

DEN STYGGE ANDUNGEN i København.

Her er et oppslag i VG fra noen år tilbake, om et funn midt i København sentrum. KA og jeg gikk deler av denne sommeren 2011 (som notert i vår søknad til Kartozoologisk Forening). KLIKK for å lese artikkelen:

VG - københavndyret

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

.

.

,

.

.

.

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

