Kartdyr 6

Til hovedsiden om Kartozoologi

.

.

Narssisistisk Tranedanser

– en kartozoologisk befestelse

.

foretatt  på Tranby i Lier kommune av Inge Haugane, 24. april 2013

.

Narsissistisk Tranedanser

grusgrus saltatio narcissus

.

selv langs den ytterste veggen kommer jeg ustoppelig til å fortære bøker

men det vil være biblioteker som aldri rekker å forandre meg, dører jeg ikke vil oppdage

at står uåpnede, speil jeg aldri får se hvem jeg er i

gater jeg har sett på kartet men ikke tatt skrittet ut i, og setninger 

av Borges som vil flyte videre, uberørt av mitt labyrintblikk

.

Inge Haugane, fra kortprosasamlingen Imøtesett (2007)

..
.
..
.
Skjermbilde 2013-04-27 kl. 18.03.55

eg svinger av E-18 på Liertoppen, på radioen er det et innslag om Bårdar Danseinstitutt. Lenge siden jeg har vært på disse trakter. Jeg er en som har vært på mange trakter, og stadig nye. Jeg har en rastløs natur, og selv om jeg prøver å stagge den, er den som en uregjerlig ballong man klemmer på, den tyter bare ut på steder man ikke klemmer.

ulv eller hund?

Jeg ankommer foten på det bakerste benet på dyret mitt klokka 09.30 (jo – det var ganske skadefryddeilig å se den tettstappa asfalttønna med bilsild som stampa hele veien mellom Høvik og Asker. Stakkars krek.

.

Vel, min første nærkontakt med det zoologiske skjedde på baksiden av låret, nærmere bestemt utenfor Haugerudbråten 60 (se kartutsnitt over området nederst på siden). Der lå den en ulveaktig, rolig krabat. Jeg regnet det for fåfengt å spørre hva den het, og jeg følte meg ikke barsk nok til å forsøke å liste meg forbi og ringe på døren for å spørre eieren. Men, den så jo svært så godmodig ut, det skal den ha.

.

På vei oppover tranedansernakken kom jeg til et lite postkassestativ som blant annet inneholdt en selvsnekra, selvmalt postkasse med travhest & sulkymotiv.  Et par hus etter det fanger mitt zoologiblikk inn konturene av en gås ved inngangsdøra til et oransjemalt hus:

postkasse og skilt

.

Ved inngangspartiet til hus nummer 33 står det leina opp tre fine leirfigurer, to blå fisker og én søt liten krabbe:

Fisker og krabbe

.

.

Og husets postkasse er også av det kunstneriske slaget, kanskje ikke en stil som passer for alle, men for en kartozoolog på jakt er det jo kjærkomment:

påstkassemåke

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Pupillen til min gode venn tranedanseren viser seg å være intet mindre enn svart Porsche, ut fra mine ringe bilkunnskaper en 928 som er en del år gammel. Merket på fremre del av panseret inneholder den gode gamle tyske hesten:

Porsche-hest

.

Klippet, limt og redigert fra internett:

Porsche’s company logo was based on the coat of arms of Free People’s State of Württemburg of former Weimar, Germany, which had Stuttgart as its capital and became part of Baden-Württemburg after the political consolidation of West Germany in 1949. Stuttgart’s coat of arms shows a black horse on its hind legs on a yellow background. It was first used in its current format in 1938; prior to this various designs and colours had been used, often with two horses. The canting seal pictured here reflects the origin of the name ‘Stuttgart’. The name in Old High German was ‘stuotengarten’, with ‘stuoten’ meaning mare, later cognate with the Old English term ‘stod’ (Modern English: ‘stud’, relating to the breeding of horses).

.

Og som det ikke allerede var nok hest: På vei nedover armen mot speilet til narssisisten, kommer det sannelig en travhest slepende på en mann og hans sulky. Kan det rett og slett være at de har løsrevet seg fra den postkassa lengre oppe i gata? I forbifarten får jeg spurt den hyggelige kusken om navnet på hesten. Den heter Gimli og skal være klar til sitt første travløp om et par-tre måneder.

Hesten gimli

.

I speilet som tranedanseren holder opp foran seg, finner jeg ikke noe av zoolgisk art, men det er til gjengjeld nok av speil å velge blant. Jeg går for det ene  av de to som tilhører en Subaru utenfor hus nummer 1 i Haugerudbråtan. Bak vinduet i ett av nabohusene seg jeg et skeptisk ansiktsuttrykk komme tilsyne mellom en gardin og en fredslilje.

Speil i trandedanserspeilet

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Well, folks, that was all for now… 😉

.

Avslutningsvis passer det jo å vise kartutsnittet slik det normalt ser ut for dette lokalmiljøet:

Tranby-kart

..

.

.

2 thoughts on “Kartdyr 6

    • Takk for hyggelig kommentar, Perk! Alltid stas å vite at du har vært innom og svinsa litt rundt her inne 😉

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

