Desember / 13

(Spotify behøvs)

.

NEW YORK

(klikk på tittelen for åpning av sp.lista i Spotify)

Spillelista ble originalt opprettet som en oppvarming til de av oss som skulle til New York ved jul- og nyttårstider 2013, men nå som turen er over, kan den jo like godt deles med resten av verden (les: de sju som måtte komme innom her i løpet av den neste uka…)

0a90f803dc3fc6b182d7c51187d62260 kopi

(albumforsiden til Israel Nash Gripka, 2009)

Det har IKKE vært lett å lage en slik liste med tanke på hvor  M  A  A  A  A N  G  E  låter det er der inne på Spotify-jukeboxen som har en eller annen tilknytning til NYC. Jeg har forsøkt å komponere en broket samling med ulike stilarter som forhåpentligvis kan fungere som et bilde på byens mangefasseterte musikkliv.
Noe er relativt odd, annet holder høy kunstnerisk kvalitet. Noe er lyserosa, andre ting er umiskjennelig kobolt.

Utgangspunktet er at først og fremst har måttet kunne stå inne for utvalget, at jeg på ett eller annet nivå kan ha sans for låtene jeg velger. Jeg overdriver ikke hvis jeg sier at jeg har tenkt på/sett på/hørt på 5-600 låter for å komme fram til disse 80.
Og – det er sikkert noen godbiter jeg ikke har kommet på/oppdaget i denne floka, men det kommer neppe til å forstyrre nattesøvnen… 😉

.

….. og her et par bilder jeg selv tok under veis på turen:

v:Brooklyn Bridge

(fra området DUMBO på Brooklynsida, med Brooklyn Bridge og Jane’s Carousel – http://janescarousel.com/history/)

Krokodille spiser pengehode

(endestasjonen på metrolinje L, 8th avenue)

Union Square

(fra Union Square)

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

