dikt av og til: JANUAR 2014

.

New York, desember 2013

.

[på rekke]

.

en time på the

strand bookstore

m/hodet på skakke

langs hylleradene, jakter

på noe jeg ikke visste fantes

en time på the

village vangurad

med hodet nikkende

på andre rad

sjarmerende jazzere fra new orleans

på den legendariske scenekanten

gatelangs i west village

med søkende blikk

from block to block

rader av fristelser

mens låtlinjer av dylan

blåser i vinden

rundt hutrende gatehjørner

og ferlinghetti har ei bok

i lomma mi, full

av drivende rader

om amerikas åndsliv

fem dager siden

baklengsstykket til pinter

på ethel barrymore

der vi satt med trange føtter

på andre rad balkong

med utsikt til innsikt og sceneskifter

en høy rose og en

syltynn giacomettidame

i bakgården på moma

og magritts optiske forkludringer

på rekke og rad i tredje etasje

hakk i hel

med kinesere, canadiere, svensker

syv steinkast fra rekene

i trengsel å dinerklassikeren

b bar & grill

i noho

nord for soho

utenfor regnets rekkevidde

bare en imigranthistorie unna

gule cabber i kø over brooklyn bridge

den ene på vei hjem med meg

mett og vakker i neonskumringa

det er så mange etasjer her

i lange, vertikale rader

men jeg bor bare i andre

selv om tallet viser tre

inne i heisen

og i enden

legger jeg meg sidelengs

som den eneste

bak min kone

.

.

 

hus:giacometti 2

.

.

.

 (dobbelteksponert foto: Hævvane)

.

3 thoughts on “dikt av og til: JANUAR 2014

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

