Utgivelser

.

Speedbump kopi(En oversikt over hvilke bøker og publikasjoner der én eller flere av mine tekster befinner seg) 

.

.

.

..

Litteraturtidsskriftet LASSO. I utgave #2 2012 av dette relativt nye og spennende tidsskriftet der Ida Amalie Svensson er redaktør, ble en tidligere versjon av mitt dikt [illusjonssirkel] antatt. Siden oppsettet der av en eller annen grunn ikke ble helt riktig, publiserte jeg det som Månedens dikt her inne for juni 2012.

.

.

..


ANTOLOGI
. «Ut av de åpne vinduene i denne byen». 
Nok en antologi har sett dagens lys. Denne gangen i form av en invitasjon fra forlaget til ti forfattere om å  bruke maks 20 timer på å uforme én eller flere tekster ut fra et gitt tema. Oppgaven var sommer-Oslo, og ledsaget av en håndfull inspirasjonssitater, fikk forfatterene dette klokken 17 fredag 5. august 2011, med leveringsfrist dagen etter klokken 13. Her er det ene av mine to bidrag.
.

.

...

.

ANTOLOGI. «Var du der for musikken».  I anledning Hovefestivalen 2011 skulle Flamme Forlag lage en bok med festivalrelaterte tekster, og ønsket bidrag. Jeg sendte inn et dikt, og det ble valgt ut til å bli med. HER kan du lese diktet, og her er en link til forlaget: F•94.

.

.

...


Jaguar-forsideJAGUAR I BYEN
. Urbane haikudikt, utgitt i lite bokformat på Det stille forlaget i desember 2010. Den er på 64 sider, heftet. Et halvlangt forord om haiku som sjanger og dets plass i det urbane miljø. På slutten er det også et dikt som blir fremvist hvordan er blitt til, steg for steg. Boken kan kjøpes direkte av forlaget og i enkelte bokhandlere. Overhørt av daglig leder for  bokhandlen på Ullevål Libris: “Han plukket den opp selv, bladde i den, kom bort til meg og sa: – Denne virker lovende, den tar jeg!”. Dikt herfra ble også valgt til ukens dikt på E-diktet.no

..

.

OPPTUR OG DUO. Tidlig ettervinter 2008 satt Stian (Johansen) og jeg lurte på om det gikk an å få tilbake litt av skrivegnisten ved å skrive på noe sammen. Det viste seg å gå svært så bra. Vi har ikke skrevet hvert vårt dikt, men jobbet sammen på alle diktene de siste to årene. Mer om dette finer du her. Boka heter «nedenom og volvo», og alle diktene er fra Oslo, til Oslo, om folk og fisk, livet, døden og tøyenbadet, hverdagene og de nattåpne parkene, loppemarkeder, gallerier og somaliske guttunger langs akerselvas skeive bredder, hotell på sinsen og skauturer, brune sjapper og hvite deichmannetter, knytta never og travløp, Radka Toneff og Willie Nelson. Diktene er lett tilgjengelige, skrevet i et inspirert og vitalt språk, et sted mellom Manhattans beat og Arild Nyquists ørret. Her er vår felles hjemmeside. Ta deg en tur dit 😉

.

ANTOLOGI.  Det stille forlaget er et lite, laidback forlag i Oslo som har ambisjoner om å glede det litterære undergrunnsmiljøet med en uvjevn strøm av små bøker i tida som kommer. Første utgivelse var i juni 2010, kalt «It’s all one song». De hadde invitert 10 forfattere, deriblant herværende skribent, til å skrive én fiksjonstekst hver med utgangspunkt i en død eller levende musiker.

.

.

LITTERTURTIDSSKRIFT. Vinduet er et tidsskrift jeg alltid har likt å lese. Sjelden fra perm til perm alltid, men jeg har alltid funnet interessante artikler der. 2007 ble året da jeg plutselig selv kom med – og til overmål i to av nummerene! Først med en novelle  i nr. 1/07, og senere med fire haikudikt i 3/07.


.

.

Haiku-bladetHAIKUtidsskrift. I 2005 ble jeg medlem av Det Svenska Haikusälskapet. De har et organ som kort og godt heter HAIKU, og der har jeg ved tre anledninger (i 2006, 2007 og 2011) fått på trykk til sammen 16 dikt, hvorav noen på engelsk. 

.

.

..

.,

DEBUTANT-ANTOLOGI. Etter forfatterstudiet i Bø gikk jeg inn i en veldig produktiv fase, med mange manusprosjekter, men fortsatt med jevnlige refusjoner fra forlagene. Riktignok var det nå overraskende vanlig at jeg fikk konsulentuttalelser, noe som jo er en viss anerkjennelse i denna gesjeften.. 😉 Ettervinteren 2002 sendte jeg tekster til den årlige antologien SIGNALER. Og litt senere tok redaksjonen i Cappelen (Henrik Langeland og Selma Lønning Aarøe) kontakt og ville ha inn 4 tekster. Jubahaluba!  Her finner du den ene.

.

.

.

TV-PROGRAM. I 2000, da jeg leide et lite skrivekrypinn av OKK på Bislet, tok Nrk plutselig kontakt fra ungdomsprogrammet «Go’elg». De hadde kommet over boka mi, og ville at jeg skulle lese en av tekstene fra den, og om jeg evntuelt også hadde noe som kunne passe til et temaprogram de skulle ha. Jo det hadde jeg, og de kom til Bislet med svær mikrofon og opptaksutstyr. En uke senere lå jeg som voiceover idet et tog rullet inn på Oslo S, og folk steg ut av vognene.

..

BOK. I 1996, etter flere runder med refusjoner hos forlagene, bestemte jeg meg for å ta trykksaken i egne hender. Jeg samlet litt hummer og kanari av det jeg hadde skrevet sålangt og kalte boka for «Blandet drops – eller ett sted kan man jo like gjerne begynne«. Jeg gjorde alt forarbeidet selv, med sideoppsett i QuarkXpress og det hele. Etablerte forlaget Ego Forlag, og fikk ISBN-nummer og greier. Er ikke så mye der som står seg i dag rent litterært, men det var en artig opplevelse den gangen. Jeg sto blant annet og solgte den fra et campingbord utenfor CC West på Lilleaker, fikk den solgt inn til noen bedrifter og biblioteker (Her kan den for eksempel lånes via Skien Bibliotek).

.

.

.

.

.


Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

