August/14

..

..

HÅTT EG HAR HØRT PÅ SIDA SIST EG POSTA EI SPELLELISTE, IHVERTFALL EIN FLIK A DET. BLANDA DROPS m/ANDRE ORD…

.

(klikk på tittelen for åpning av sp.lista i Spotify)

.

«Som tunna trådar sträks vi ut»  (Kent) 

.

Robert Wyatt – Kjøpte cd’n Cuckooland i 2003 likte den litt, men er litt sært. Så hørte jeg tilfeldivis på en annen låt for en stund siden, og den slo rot som et mangrovetre i frontallappen (lobus frontalis).

Vilde på øya

..

Vilde Tuv – Sjarmerende bergenserinne alene med kul gitar & trampetromme, på Øyafestivalen 2014. Litt lyrics:

Jeg trenger alltid noen til å kile meg

For å holde meg våken, for å holde meg levende.

..

Chet O’Keefe – Husker ikke hvordan jeg fant han (eller fant han meg?), men sounden hans og sounden min har smelta litt sammen i den senere tid. Ikke minst når jeg ved påsketider leste en bunke Bukowski-noveller.

Motorpsycho – En ganske krevende plate som kom tidligere i år, men den vokser for hver lytting. Ikke akkurat heismusikk for å si det sånn. Som gammel Black Sabbath/Ozzy-fæn, velger jeg å ta med låta «On a plate»

Yea yeahs – litt tilfeldig at eg snubla over den nye skiva (2013). Hadde egentlig glemt hele bandet etter at jeg ikke fikk helt fot på debuten i 2003. Nå har jeg finni foten. Den tramper faen-ta-meg helt av seg selv 😉

Oslo Ess – Kicka ass som avslutningsband på Øyafestivalen 2014. (Eget foto)

Oslo Ess på Øya

Israel Nash Gripka – Fikk tips av kompis, ble hekta. Dro på konsert da han var i Oslo (på Mono), kjøpte vinyl. Helt klart den skiva jeg har hørt mest på siste 9 måneder. Finnes ikke svake punkter. En av 2000-tallets beste album.

TweedyJeff Tweedy – Wilcosjef goes solo. Og ikke bare det: Han er hovedperson i ny diktsamling som ble lansert på Big Dipper i Oslo torsdag 21. august: «Jeff Tweedy, liksom» av min gode venn Stian Johansen. Tweedy spiller forøvrig på Rockefeller 11. november! Her er et kort dikt fra boka:

’cause tramps like us, baby

.

.

kopierte born to run på kassett

sa det var jeg som sang til unga på skolen

.

hang med de som trodde på vrøvlet mitt

jeg gjør det ennå

.

.

Sergio Mendes – kjøpte brukt vinyl i en liten affär i Karlskrona i Sverige i sommer. Deilig jazz-samba som svirrer i sommerkveldene.

Jonas Kullhammar – Svensk jazzsaksofonist i verdensklasse. Nesten årlig å finne i en eller annen konstellasjon på Kongsberg Jazzfestival, så også i år. Konge.

Connie Boswell – Fant henne under research etter ideen om å lage en spilleliste knytta opp mot en av de bedre norske novellesamlingene: «Aske i munnen, sand i skoa». Blir neppe noe av den spilllista, men jeg digger Connie 😉

Bruce Springsteen – Vet ikke helt hvorfor, men plutselig satt jeg og bladde bakover i katalogen til the Boss. Jeg diggan jo på 80-tallet, men siden datt jeg av lasset. Aldri vært live på Valle Hovin eller noe. But, damn, kule saker han dreiv med i begynnelsen av karrieren, ass.

Elton John – litt av samme grunn som  Bruce.

Jesus and Mary Chain – i forbindelse med opprydding/kasting/avvikling av hytta i Vestfold fant jeg en gammel opptakskassett som lå inne blant noe crap. Den viste seg å være kondemnabel dessverre, men musikken lever jo, så nå får jeg se om jeg gjenopptar mitt gamle forhold til gjengen fra Glasgow, eller om dette bare er et blaff.

Andi Almqvist – Nordens Tom Waits. Gidder noen ringe meg dersom han plutselig skal spille i sør-Norge et sted?

Treme + Mardi Gras Indians – Siden jeg har kost meg med alle tre sesongene av tv-serien Tremesiste to åra, må jeg nesten ha med et par låter i den forbindelse.

Kent – Grunnet konkurrerende interesser fikk jeg ikke med meg hele konserten på festivalen i Kongsberg i juli, men nok til at jeg ble trigga til å sjekke ut den nyeste skiva til gladsinnoptimistene fra Eskilstuna. Og den sitter som et koboltfarga laserlys i sommersoløyet!

Mickey Newbury (2 lp)Mickey Newbury – Multiinstrumentalist, låtskriver og sanger Gøran Grini spilte Tweedy- og Tupololåter på lanseringa av boka til Stian. I ettertid fikk jeg vite at han er med på laget til Paal Flaata som nettopp har spilt inn en skive med Newbury-låter og har plateslipp på Parkteateret i oktober. Jeg blåste støvet av mine to lp-plater i anlendingen, så jeg avrunder spellelista med et par låter av denne litt borgjemte juvelen. (Nå skal det sies at langtfra alle låtene med Newbury ligger på Spotify, thou…)

Spent på å se hvilke låter de har plukket ut.

.

.

..

.

4 thoughts on “August/14

  1. For den som ønsker se etter mulige sammenhenger hvordan alle de små og rare musikalske øyblikkene man har opplevd kan henge sammen, er dette en artikkel som absolutt kan være verdt lesning, fordi den setter ting i perspektiv – En mulig rød tråd fra 1960-tallets rare psykeliske musikalse øyeblikk til dagens musikk som presenteres på Øya i vår tid: http://rawalternative.com/tag/david-gilmour/

  2. Hei I.
    Fan av N.O.? Treme o.l. ? Test ut plater som ble utgitt på Universal først på 2′ tallet. Diverse artister under navnet Mardi Gras – et eller annet.
    Dr. John og Nicholas Payton skuffer aldri
    Hava naiz day pal. :O

    • Hei, Bjørn!
      Hyggelig at du blinka til høyre og stakk innom en skranglete dj og li****kontr**** som holder til bak et lagerskur på webben 😉 Overrasker meg ikke at du har befattet deg med NO-stuff 😉 Jeg har sett sesong 1 og 2 + litt av 3 med Treme. Tidvis svært bra – og fengende 😉
      Du må sifra hvis du snekrer ei spilleliste sjøl da, Bjørn!

Hyggelig om du har lyst til å legg igjen noen ord...

